Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

DD1390 Programsammanhållande kurs i datateknik 6,0 hp

Detta är en kurs som sträcker sig över hela årskurs 1-3 i civilingenjörsprogrammet i datateknik. Den kan bara läsas av den som går på detta program. Kursens mål är att göra kursdeltagarna till professionella studenter, bland annat genom att visa hur programmets kurser hänger ihop och ge var och en tillfälle att reflektera över sin studiesituation och aktuella kurser. Den ska skapa kontakter mellan årskurserna och med lärare, och den har också en programkvalitetsutvecklande funktion.

DD1390 ges under hela årskurs 1-3 och är på 6 hp. Det finns också en variant av kursen som bara går i årskurs 2-3 (för den som kommit in på programmet i högre årskurs): DD1391.

Kursen består av obligatoriska reflektionsseminarier (i snitt 1 hp per år), ett etikmoment i årskurs 1 (1,5 hp) och ett datorhistoriamoment på våren i årskurs 2 (1,5 hp). Dessutom ingår valinformation, programkollegier och programutvärderingar i kursen.

Välj termin och kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Kursval

Gäller för kursomgång

HT 2024 prosam24 programstuderande

Anmälningskod

50226

Rubriker med innehåll från kursplan DD1390 (HT 2022–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

  • Hur fungerar kursplaner, lärandemål, betygskriterier, examination på KTH?
  • Programmål, generella färdigheter, röd tråd i utbildningen, livslångt lärande.
  • Minoriteter och likabehandling, ergonomi och psykisk hälsa, internationalisering, yrkesrollen.
  • Datateknikprogrammets upplägg, valmöjligheter, masterprogram, lärarmentorer, anställningsbarhet.
  • Utvärdering av programmet, kvalitetsutveckling, studentinflytande.
  • Studieteknik, plagiering och eget ansvar, prokrastinering, självreflektion – vad vill jag med min utbildning?
  • Deltagande i forskningsstudier.
  • Grundläggande etik: Etiska grundbegrepp, dataetik (ges av avdelningen för filosofi i årskurs 1).
  • Datorhistoria och datorn i samhällsutvecklingen (ges av avdelningen för historiska studier av teknik, vetenskap och miljö i årskurs 2).

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna

  • använda läsårsplaner, kursplaner, lärandemål och betygskriterier för att planera sina studier på både kort och lång sikt
  • planera och utföra uppgifter inom stipulerad tid
  • göra väl motiverade inriktnings- och kursval
  • kritiskt granska och reflektera över såväl utbildningens upplägg och genomförande som den egna studieinsatsen
  • reflektera över olika teman relevanta för utbildningen och yrkesrollen, såsom progression i ämneskunskaper och generella färdigheter, plagiering och eget ansvar, studieteknik, prokrastinering, internationalisering, hälsa, minoriteter och likabehandling, studentinflytande och utbildningskvalitet
  • identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och fortlöpande utveckla sin kompetens
  • analysera och ta ställning till samhälleliga och etiska konsekvenser av datatekniska tillämpningar
  • redogöra för några viktiga händelser i datorns och datalogins historia
  • diskutera sammanhangets betydelse för teknisk förändring
  • utföra en begränsad datorhistorisk studie och presentera den muntligt och skriftligt

för att

  • få en helhetsbild av utbildningen och därmed bättre förståelse för varje enskild kurs betydelse
  • göra informerade val både under studietiden och därefter
  • kunna påverka programmets utveckling.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Ingen information tillagd

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Jannika Andersson Chronholm och Staffan Andersson: Lär för din framtid - så lyckas du med högskolestudier, Studentlitteratur. ISBN 978-91-44-06652-3. Inför varje seminarium kommer ytterligare litteratur att läggas upp i kursrummet på Canvas.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • SEM1 - Seminarier och uppgifter, 2,0 hp, betygsskala: P, F
  • SEM2 - Seminarier, uppgifter och projekt, 3,0 hp, betygsskala: P, F
  • SEM3 - Seminarier och uppgifter, 1,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Kursens slutbetyg bestäms av betygspoäng som delas ut vid aktiviteterna i kursen.

Övriga krav för slutbetyg

Aktivt deltagande i samtliga obligatoriska aktiviteter, godkända reflektionsdokument, etikessä och datorhistoriaprojektrapport.

Möjlighet till komplettering

Den som inte uppnår poänggränsen för godkänt får komplettera genom att skriva en uppsats.

Det finns skriftliga ersättningsuppgifter för alla obligatoriska aktiviteter i kursen.

Möjlighet till plussning

Det går inte att plussa betyget i kursen.

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Datalogi och datateknik, Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Viggo Kann, e-post: viggo@kth.se, tel: 790 6292

Övergångsbestämmelser

Provmomenten UPP1, UPP2 och UPP3, som användes fram till HT2017, motsvarar de nya momenten SEM1, SEM2 respektive SEM3 och kan vid behov ersättas av dessa.

Övrig information

Kursen är endast öppen för studenter på civilingenjörsprogrammet i Datateknik (CDATE).

På kurswebben finns information inför kursstart, om redovisning av rester i kursen samt valstatistik.

I denna kurs tillämpas EECS hederskodex, se:
http://www.kth.se/eecs/utbildning/hederskodex