Objektorienterad programmering i Java. Användning av klassbibliotek i Java för objektsamlingar, grafiska komponenter, klient-server-programmering och trådar. UML-klassdiagram.
Designmönster för objektorienterad programutveckling, kriterier för god design.
XML. Orientering om vanliga utvecklingsmetodiker, testning, UML för annat än klassdiagram.
Laborationer i Java som samtliga dokumenteras med UML.
Efter kursen ska studenten kunna:
- Använda objektorienterade begrepp och tekniker som lös koppling, inkapsling, arv och polymorfism vid eget programmeringsarbete i Java.
- Redogöra för och tillämpa kriterier för god objektorienterad design.
- Redogöra för de vanligaste designmönstren inom objektorienterad programutveckling samt välja lämpliga mönster för enkla tillämpningsexempel.
- Använda UML-klassdiagram för att på ett överskådligt och tydligt sätt dokumentera eget programmeringsarbete.
- Läsa och förstå UML-klassdiagram, t.ex. som introduktion till nya designmönster.
- Förstå avancerade språkelement och biblioteksklasser i Java som undantag, trådar, grafiska Swing- komponenter, objektsamlingar och nätprogrammering samt använda dessa i eget programmeringsarbete.
- Genomföra en objektorienterad analys av en informell kravspecifikation, och med hjälp av en Substantiv/Verb/Relation-metodik skapa ett "data dictionary".
- Översätta informationen i ett data dictionary till ett UML-klassdiagram som representerar samma information inklusive aggregationer, arv och multipliciteter.