Hoppa till huvudinnehållet

DH1620 Människa-datorinteraktion, inledande kurs 6,0 hp

Kursen behandlar översiktligt mänskliga förutsättningar och konsekvenser av att använda informationsteknologi som redskap för att lösa uppgifter. Gränssnittsutformning är en central del för att skapa goda förutsättningar för ett gott samspel, men det finns sällan patentlösningar. Även om gränssnittsdesign är det som vanligen associeras med människa-datorinteraktion är det långt ifrån det enda som är centralt inom ämnet. Kursen kommer att presentera ett antal olika metoder som ett stöd för att förstå vilken användare eller vilka användargrupper som ska använda tekniken och i vilket sammanhang detta görs. Framförallt kommer kursen betona vikten av att beakta användarens behov, motivation och användningssituation för att kunna skapa användbara lösningar.

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan DH1620 (HT 2022–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Teoretisk och praktisk genomgång av mänskliga förutsättningar och konsekvenser av att använda interaktiva datorsystem, samt hur användbarhetsdesign och användarupplevelsedesign kan stödja användaren i att utföra sina uppgifter smidigt. Kursen kommer att ge en översiktsbild av beteendevetenskapliga metoder och teorier samt hur de relaterar till användning och design av interaktiva datorsystem. Fokus kommer dock vara olika former av etablerad praktik inom människa-datorinteraktion.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • förklara grundläggande begrepp inom MDI-området
  • sammanfatta innehållet i forskningsartiklar inom området
  • förklara och presentera designegenskaper hos interaktiva artefakter för olika intressenter
  • genomföra ett mindre designprojekt i grupp (inkluderande enkel projektstyrning)
  • genomföra en granskningutvärdering (Inspection method, t.ex. Heuristic Evaluation) av existerande interaktiva datorsystem
  • genomföra formativa användbarhetstestningar av egna prototyper
  • tillämpa en kreativitetsförstärkande metod (Creativity technique, t.ex. Brainstorming e.d.)
  • skapa pappersprototyper och digitala interaktiva prototyper
  • tillämpa generella teoretiska begrepp på konkreta gränssnittssituationer
  • utifrån en given designuppgift upptäcka och identifiera vad som kännetecknar tänkt målgrupp och användningssituation
  • identifiera och formulera användbarhetskrav efter genomförda fältstudier
  • identifiera för- och nackdelar med ett specifikt interaktivt datorsystem utifrån olika användargruppers perspektiv och behov
  • argumentera för och emot olika lösningar av ett användbarhetsproblem
  • reflektera över den egna designens styrkor och svagheter med utgångspunkt i litteratur och egna utvärderingar

i syfte att

  • få grundläggande kunskaper om grundbegrepp inom området människa-datorinteraktion
  • få verktyg för att identifiera faktorer som påverkar kommunikationen mellan människa och dator positivt och negativt
  • få möta designmetoder som stödjer utvecklingen av användbara system.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Ingen information tillagd

Rekommenderade förkunskaper

Kursen Introduktion till datalogi, DD1341 eller motsvarande.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgifter, 6,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Patric Dahlqvist (patricd@kth.se)

Övergångsbestämmelser

Studenter som inte slutfört kurs med tidigare uppsättning av examinerande moduler examineras med kompletteringsuppgifter under en period av två år.