DH2627 Interaktionsdesign 2 15,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2021
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Undervisningen bygger på fyra stycken mindre projekt där studenterna arbetar kreativt i grupper om 1-3, runt ett öppet tema:
1. Kommersiell design: skapa en produkt med potential att sälja.
2. Ansvarsfull design: interaktionsdesign utifrån etiska och politiska motiv, hjälpa behövande, spara energi, etc.
3. Experimentell design: med fokus på utforskning, utifrån t ex ett valt designmaterial eller ett koncept.
4. Diskursiv design: designa ett system som uttrycker en idé, t ex ett nytt sätt att tänka på interaktion i en given domän.
Studenterna uppmuntras att genomföra minst ett av dessa projekt i samråd med en extern partner/kund. Arbetet sker huvudsakligen genom studiobaserat lärande där varje vecka avslutas med en design crit, där vi öppet kritiserar och diskuterar varandras arbete och pågående processer. Varje vecka hålls också teoretiska seminarier där studenterna gemensamt presenterar och diskuterar texter som berör aktuelt tema.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska deltagarna kunna:
1. Diskutera och analysera kvaliteterna hos en interaktiv artefakt i relation till kommersiell, ansvarsfull, experimentell och diskursiv design.
2. Tillsammans med kurskollegor utformaoch realisera ett projekt för en extern partner.
3. Välja och tillämpa kända metoder för utveckling av interaktiva system i dess olika designfaser: utforskning, konceptuell design, prototyping och utvärdering.
4. Diskutera aktuella forskningsproblem inom området interaktionsdesign med avseende på samtida och internationella forskningsprojekt.
5. I akademisk skrift reflektera över genomfört projekt, med hänvisning till relevant litteratur inom området.
6. Redogöra för praktiska erfarenheter genom en egen portfolio av interaktiva system och reflekterande texter producerade under kursens gång.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kursen DH2620 Människa-datorinteraktion, inledande kurs OCH kursen DH2628 (eller gamla DH2626)
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Meddelas senast 4 veckor före kursstart på kursens hemsida.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projekt, 15,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
I denna kurs tillämpas skolans hederskodex, se: http://www.kth.se/csc/student/hederskodex.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.