Hoppa till huvudinnehållet

DS1390 Kinakunskap, grundnivå 6,0 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan DS1390 (HT 2012–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Realia och kultur

Geografi, ekonomi, historia, politik, religion, filosofi, konst, litteratur, folkgrupper, mat, språk och dialekter tas upp för att ge kunskaper om hur Kina och den kinesiska kulturen utvecklats samt möjliggöra en djupare förståelse av dagspolitiska händelser och förändringsprocesser.

Språk

Efter genomgång av uttal, transkriptionssystemet pinyin, grammatik och de kinesiska skrivtecknens historia, principer och skrivkonst lärs vanliga satsmönster och ord in. Den praktiska språkträningen inriktas på vardaglig talad kinesiska. Kursen omfattar ca 120 skrivtecken.

Lärandemål

EU språkportfölj, nivå A1, http://europass.cedefop.europa.eu/

Realia

I slutet av kursen skall studenten ha skaffat sig:

  • grundläggande faktakunskaper om en mängd skeenden och förhållanden i Kinas historia och samtid
  • fördjupande kunskaper inom ett valfritt område i Kinas historia eller samtid
  • färdighet i att ta fram fakta om relevanta kinesiska företeelser.

Språk

I slutet av kursen skall studenten kunna:

  • identifiera toner och stavelser i mycket långsamt talad rikskinesiska, samt förstå vissa enklare meningar
  • identifiera verkliga och lexikala radikaler i förenklade eller traditionella skrivtecken samt förstå vissa enklare texter och satsmönster
  • läsa upp kända texter på pinyin med ett acceptabelt uttal samt föra begränsade enkla samtal
  • översätta vissa enklare meningar från svenska till kinesiska
  • översätta vissa enklare meningar från kinesiska till svenska.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Grundläggande högskolebehörighet. Sökande till kursen ska inte ha förkunskaper i kinesiska. Se vår hemsida för mer information.

Rekommenderade förkunskaper

Se under Behörighet

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

kinesiska@kth, första boken, Björn Kjellgren, KTH

Kinakunskap, Björn Kjellgren, Lund: Studentlitteratur

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • ANN1 - Muntligt/skriftligt delprov, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • HEM1 - Hemskrivning, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • TENA - Realiaprov, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • TENB - Språkfärdighetsprov, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

75 % närvaro. Hemskrivning (HEM1; 1,5 hp), muntligt/skriftligt delprov (ANN1; 1,5 hp), realiaprov och språkfärdighetsprov (TENA; 1,5 hp och TENB; 1,5 hp)

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Kinesiska, fortsättningsnivå I

Kontaktperson

Björn Kjellgren, tel. 790 6125, bjoern@kth.se

Övrig information

Kursen är platsbegränsad. Deltagare som inte är närvarande vid kursstarten riskerar att förlora sin plats på kursen.

Kurser med få deltagare strax före eller vid kursstart kan ställas in eller få färre lektioner än ursprungligen planerat.