Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

DS2307 Kultur och kommunikation i Östasien 6,0 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan DS2307 (HT 2012–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Går det att arbete i Kina utan guanxi? Och kan japaner verkligen inte säga nej? Världens andra och tredje största ekonomier ligger geografiskt och kulturellt långt från Sverige men organisationer i de två länderna är mycket viktiga för svenska företag och ingenjörer både som arbetsplatser och som samarbetspartners. Efter genomgång och diskussion kring relevanta teoretiska perspektiv kommer fokus att ligga på centrala aspekter av verbal och icke-verbal kommunikation i Japan och Kina och på bakomliggande sociala och kulturella faktorer som traditionella värdesystem, organisationsformer, interaktionsmönster och effekter av olika globaliseringsprocesser. Vi undersöker grunderna i för länderna viktiga tankesystem som konfucianism och daoism likväl som konkreta saker som måltidsetikett, affärskultur och språkliga särdrag.

Lärandemål

Genom att ta upp och belysa likheter och skillnader mellan kultur och kommunikation i Japan och Kina syftar kursen till teoretiska såväl som praktiska insikter. Det övergripande målet är att du för att bättre klara kommunikativa situationer ska kunna göra informerade analyser av hur och med vilka konsekvenser kulturella föreställningar och kommunikationsstrategier spelar in i social interaktion av olika slag. De konkreta exemplen kommer huvudsakligen att hämtas från Japan och Kina men kursen ger också allmänna verktyg för analys av interkulturell kommunikation.

Konkret innebär det att du efter kursen ska kunna:

● kritiskt redogöra för relevanta perspektiv på kultur som begrepp och som studieobjekt

● kritiskt redogöra för relevanta teoretiska perspektiv och modeller för att analysera interkulturella kommunikativa situationer

● kritiskt redogöra för kulturella strukturer, föreställningar och kommunikationsstrategier av särskild betydelse i en östasiatisk kontext.

● tillämpa dina kunskaper för att analysera konkreta kommunikativa situationer och föreslå strategier för förbättrad kommunikation mellan individer eller inom organisationer

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Tre år av akademiska studier

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Artikelsamling

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • UPP1 - Uppgift 1, 1,0 hp, betygsskala: P, F
  • UPP2 - Uppgift 2, 1,0 hp, betygsskala: P, F
  • UPP3 - Uppgift 3, 1,0 hp, betygsskala: P, F
  • UPP4 - Uppgift 4, 1,0 hp, betygsskala: P, F
  • UPP5 - Uppgift 5, 2,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

75 % närvaro, samtliga inlämningsupgifter redovisade

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Björn Kjellgren, 790 6125, bjoern@kth.se

Övrig information

Kursen är platsbegränsad. Deltagare som inte är närvarande vid kursstarten riskerar att förlora sin plats på kursen.

Kurser med få deltagare strax före eller vid kursstart kan ställas in.