Hoppa till huvudinnehållet

LH221V Examinatorskap för kurser på KTH 1,5 hp

Detta är en högskolepedagogisk fortsättningskurs som fördjupar kunskaperna från webbutbildningen för examinatorer. Dessutom är grundkursen i högskolepedagogik ett behörighetskrav.
I denna kurs får du möjlighet att fördjupa dig i frågor om till exempel lärande bedömning, fusksäkerhet, gruppexamination, reliabilitet i bedömning, själv- och kamratbedömning. Du får också se exempel på kniviga fall som examinatorn kan råka ut för och diskutera hur dessa ska hanteras.

Kursen består av två obligatoriska kursträffar och eget arbete. Kursen ges på svenska. Lärare är Viggo Kann och Emma Riese.

Kursomgång i period 3, 2024 (på svenska) Länk till anmälan

Välj termin och kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Kursval

Gäller för kursomgång

VT 2024 Start 2024-01-16 kurser för KTHs personal

Anmälningskod

60123

Rubriker med innehåll från kursplan LH221V (VT 2023–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Olika kriterier för god examination. Formativ och summativ bedömning, validitet, reliabilitet, rättssäkerhet, rättvisa, transparens, autenticitet, själv- och kamratbedömning, meningsfullhet, kostnadseffektivitet, fusksäkerhet, kontinuerlig examination.

Examinatorsdilemman. Svåra situationer som examinator kan ställas för och hur dessa kan hanteras.

Fördjupning inom något delområde av examination, till exempel förebyggande av fusk, vad betyget ska stå för, hur lång tid en student ska behöva lägga ner, progression mellan kurser, examination av grupparbeten, inkluderande examination.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska kursdeltagaren kunna

1.diskutera och reflektera över examinators roll och ansvar

2.reflektera över kvaliteten i examinationen och dess lämplighet för att bedöma måluppfyllelse

3.presentera en egen utredning av ett fördjupningsområde inom examination som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet 

i syfte att 

kunna bedöma fördelar och nackdelar med en given examinationsmetod utifrån måluppfyllelse och sammanhang och som examinator kunna hantera ordinära såväl som svåra examinationsärenden.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Kunskaper i grundläggande högskolepedagogik, 7,5 hp, motsvarande slutförd kurs LH201V/LH231V.

Kunskaper om lagar och KTH-regler för examination, 2 timmar, motsvarande slutförd behörighetsgivande examinatorswebbutbildning. 

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 1,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Examinationen består både av skriftliga inlämningar, en muntlig presentation och seminarier.

Övriga krav för slutbetyg

Aktivt deltagande vid kursträff 1 och 2 är obligatoriskt.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik och lärande

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Viggo Kann (viggo@kth.se)