Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

LL104V Teknik, människa, samhälle och miljö i ett historiskt perspektiv 7,5 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan LL104V (VT 2019–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Historiska perspektiv på aktuella teknikrelaterade frågor inom miljö, utbildning, vetenskap, energi och media. Relationen mellan teknik, människa, samhälle och miljö. Teknik och genus. Teknikutveckling, innovation och hållbarhet.

Lärandemål

Målet med kursen är att ge dig redskap att beskriva och analysera relationen mellan teknik, människa, samhälle och miljö i ett historiskt perspektiv utifrån konkreta exempel. Målet är också att du ska kunna använda denna färdighet i din pedagogiska verksamhet.

Efter avslutad kurs ska du kunna:

  • placera dagsaktuella teknikrelaterade frågor inom miljö, utbildning, vetenskap, energi och media i ett historiskt sammanhang
  • använda historiska exempel för att förklara teknikens samhällsroll
  • reflektera över teknikens påverkan på samhällsutveckling, vetenskaper och arbetsliv, i betraktande av aspkter som genus, hälsa, kultur och materiellt välstånd
  • motivera vikten av breda humanistiska och samhällsvetenskapliga perspektiv på teknikutvecklingen
  • relatera frågor kring relationen teknik, människa, samhälle och miljö till undervisning i teknikämnet i årskurs 7-9

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Grundläggande behörighet

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Kurslitteraturen anslås på kursens hemsida senast tre veckor före kursstart.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • LIT1 - Litteraturuppgift, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • SEM1 - Seminarium, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Eva Björkholm