LL211U Teknik för lärare åk 7-9, 45 hp (1-45 hp). Ingår i Lärarlyftet. /Uppdragsutbildning/ 45,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2019
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen ger en översikt över det tekniska ämnesinnehåll och den ämnesdidaktik som krävs för att undervisa i ämnet teknik på grundskolans högstadium. Tonvikten ligger på maskinteknik, elektroteknik och samhällsvetenskapliga studier av teknik.
Kursen består av följande block om vardera 7,5 hp:
- Läroplansteori, ämneshistoria, bedömning
- Design och produktframtagning
- Elektroteknik, styrning och reglering
- Teknik, människa, samhälle och miljö ur ett historiskt perspektiv
- Laborativt arbete, modeller och simulering
- Industriella system
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten
- kunna genomföra teknikundervisning i årskurserna 7–9 på grundskolan i enlighet med läroplanens krav
- ha goda kunskaper om formativ och summativ bedömning i teknikämnet i enlighet med läroplanens krav och teknikämnets särart
- ha god kännedom om grundskolans teknikämne – dess mål, traditioner, kunskapssyn och undervisningsformer
- kunna reflektera över teknikens påverkan på samhällsutveckling, vetenskaper och arbetsliv, i beaktande av aspekter som genus, hälsa, kultur och materiellt välstånd
- känna till betydelsen av experiment och modellering i teknikvetenskap och teknikundervisning, samt kunna konstruera, genomföra och utvärdera experiment i sin egen undervisning
- kunna använda ingenjörsmässiga metoder i tekniskt konstruktions- och problemlösningsarbete samt kunna utveckla, genomföra och utvärdera övningar för elever med liknande innehåll
- känna till vanliga maskinelement och konstruktionsmaterial och hur de används
- känna till vanliga elektriska och elektroniska komponenter och deras användning
- kunna identifiera och lösa enklare styr- och reglertekniska problem
- kunna identifiera och beskriva tekniska system i industri och samhälle och använda dessa kunskaper i den egna undervisningen.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kursen ges inom lärarfortbildningsprojektet Lärarlyftet II som administreras av Skolverket. Speciella behörighets- och antagningsregler gäller. Se Skolverkets hemsida för mer information.
Rekommenderade förkunskaper
Erfarenhet av undervisning i ämnet teknik på grundskolans högstadium.
Utrustning
Tillgång till dator med internetanslutning.
Kurslitteratur
Kurslitteraturen anges senast tre veckor före kursstart.
Kurslitteraturen utgörs av både teknisk och ämnesdidaktisk litteratur. Läroböcker, vetenskapliga artiklar och förvaltningstext används. Viss litteratur är på engelska, annan på svenska.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgifter teknikdidaktik, 5,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- INL2 - Inlämningsuppgifter design och modell, 2,0 hp, betygsskala: P, F
- INL3 - Inlämningsuppgifter teknikhistoria, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- INL4 - Inlämningsuppgifter elektroteknik, 2,0 hp, betygsskala: P, F
- INL5 - Inlämningsuppgifter experiment och modeller, 5,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- LAB1 - CAD-övningar, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- LAB2 - Laborationer elektroteknik, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- LIT1 - Litteraturseminarium teknikhistoria, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- PRO1 - Produktframtagningsprojekt, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- PRO2 - Projektarbete industriella system, 5,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- SEM1 - Seminarier teknikdidaktik, 2,5 hp, betygsskala: P, F
- SEM2 - Seminarier teknikhistoria, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- SEM3 - Seminarier experiment och modeller, 2,5 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Tentamen elektroteknik, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- UPP1 - Undersökningsuppgift industriella system, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Godkänt betyg (minst P respektive E) på samtliga moment.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
Kursen ingår i lärarfortbildningsprogrammet Lärarlyftet II som administreras av Skolverket. För mer information om antagning, behörighetsregler och liknande, se Skolverkets hemsida.