LL219U Teknik för lärare åk 7-9, 45 hp (1-45 hp). Ingår i lärarlyftet II 45,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: HT 2020
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen ger en översikt över det tekniska ämnesinnehåll och den ämnesdidaktik som krävs för att undervisa i ämnet teknik på grundskolans högstadium.
Följande block ingår:
- Grundskolans teknikämne - historia, kunskapssyn, bedömning mm
- Design och produktframtagning
- Elektroteknik
- Programmering
- Teknik, människa, samhälle och miljö ur ett historiskt perspektiv
- Laborativt arbete, modeller och simulering
- Industriella system
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna
- planera och utvärdera teknikundervisning i årskurserna 7–9 på grundskolan i enlighet med läroplanens krav
- tillämpa formativ och summativ bedömning i teknikämnet
- använda informations- och kommunikationsteknik som ett hjälpmedel i planering, genomförande och utvärdering av undervisning
- reflektera över grundskolans teknikämnes innehåll och särart – dess mål, traditioner, historia, kunskapssyn och undervisningsformer
- analysera teknikens förhållande till samhällsutveckling, vetenskaper och arbetsliv, i beaktande av aspekter som genus, hälsa, kultur och materiellt välstånd
- konstruera, genomföra och utvärdera laborativa inslag i teknikundervisningen
- använda ingenjörsmässiga metoder i tekniskt konstruktions- och problemlösningsarbete samt kunna utveckla och utvärdera övningar med liknande innehåll för elever i grundskolan
- skriva datorprogram i ett modernt högnivåspråk
- identifiera och använda vanliga elektriska och elektroniska komponenter
- utföra mätningar och beräkningar på elektriska kretsar
- identifiera och beskriva tekniska system i industri och samhälle och använda dessa kunskaper i den egna undervisningen
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kursen ges inom ramen för lärarfortbildningsprojektet Lärarlyftet II som administreras av Skolverket. Speciella behörighetsregler gäller, se Skolverkets webbplats. Grundkravet är lärarexamen för grundskolans högstadium och att man är anställd som lärare i teknik utan att ha tillräcklig utbildning.
Rekommenderade förkunskaper
Lärarexamen mot åk 7-9 i grundskolan. Erfarenhet av teknikundervisning. Erfarenhet av undervisning i NO och/eller matematik är önskvärd men inget krav.
Utrustning
Dator med internetanslutning.
Kurslitteratur
Anges senast tre veckor före kursstart.
Delar av kurslitteraturen är på engelska.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgifter, teknikdidaktik, 5,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- INL2 - Inlämningsuppgifter, design och produktframtagning, 4,0 hp, betygsskala: P, F
- INL3 - Inlämningsuppgifter, teknikhistoria, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- INL4 - Inlämningsuppgifter, programmering, 3,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- INL5 - Inlämningsuppgifter, experiment och modeller, 5,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- LAB1 - Laborationer, elektroteknik, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- PRO1 - Produktframtagningsprojekt, 3,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- PRO2 - Projektarbete, industriella system, 5,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- SEM1 - Seminarier, teknikdidaktik, 2,5 hp, betygsskala: P, F
- SEM2 - Seminarier, teknikhistoria, 3,5 hp, betygsskala: P, F
- SEM3 - Seminarier, experiment och modeller, 2,5 hp, betygsskala: P, F
- SEM4 - Seminarier, industriella system, 2,0 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Tentamen, elektroteknik, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Godkänt betyg (lägst E respektive P) på samtliga examinationsmoment.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
Kursen ges som fortbildning för yrkesverksamma grundskollärare och ingår i projektet Lärarlyftet II som administreras av Skolverket. Speciella regler för antagning gäller, se Skolverkets webbplats.
Undervisningen är koncentrerad till ca två heldagar per månad med obligatorisk närvaro. Övrig tid ägnas åt självstudier och uppgifter som löses via kursens webbplattform.
Det huvudsakliga kursspråket är svenska. Enstaka inslag i undervisningen kommer att vara på engelska, liksom delar av kurslitteraturen.