Hoppa till huvudinnehållet

LS2307 Kultur och kommunikation i Östasien 7,5 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan LS2307 (VT 2019–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Efter genomgång och diskussion kring relevanta teoretiska perspektiv kommer fokus att ligga på centrala aspekter av verbal och icke-verbal kommunikation i Japan och Kina och på bakomliggande faktorer som värdesystem, organisationsformer, interaktionsmönster och effekter av globalisering och teknikutveckling. Vi undersöker grunderna i för länderna viktiga tankesystem som konfucianism och daoism likväl som konkreta saker som måltidsetikett, affärskultur och språkliga särdrag.

Lärandemål

Det övergripande målet är att du för att bättre klara professionalla kommunikativa situationer ska kunna göra informerade analyser av hur och med vilka konsekvenser kulturella föreställningar, teknik och kommunikationsstrategier spelar in i social interaktion av olika slag.

Efter fullgjord kurs skall studenten kunna:

·         kritiskt redogöra för relevanta perspektiv på kultur som begrepp och som studieobjekt

·         kritiskt redogöra för relevanta teoretiska perspektiv och modeller för att analysera interkulturella kommunikativa situationer

·         kritiskt redogöra för kulturella strukturer, föreställningar och kommunikationsstrategier av särskild betydelse i en östasiatisk kontext

·         kritiskt redogöra för hur den tekniska utvecklingen spelar in i kommunikationsprocessen

·         tillämpa dina kunskaper för att analysera konkreta kommunikativa situationer och föreslå strategier för förbättrad kommunikation mellan individer eller inom organisationer

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Tre års akademiska studier.

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Artikelsamling

Rekommenderad referenslitteratur och e-resurser anges i kurs-PM eller på liknande sätt

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • UPP1 - Uppgift 1, 1,5 hp, betygsskala: P, F
  • UPP2 - Uppgift 2, 1,5 hp, betygsskala: P, F
  • UPP3 - Uppgift 3, 1,5 hp, betygsskala: P, F
  • UPP4 - Uppgift 4, 1,5 hp, betygsskala: P, F
  • UPP5 - Uppgift 5, 1,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

Samtliga examinationsmoment godkända

75 % närvarokrav.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd