LS2307 Kultur och kommunikation i Östasien 7,5 hp
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Efter genomgång och diskussion kring relevanta teoretiska perspektiv kommer fokus att ligga på centrala aspekter av verbal och icke-verbal kommunikation i Japan och Kina och på bakomliggande faktorer som värdesystem, organisationsformer, interaktionsmönster och effekter av globalisering och teknikutveckling. Vi undersöker grunderna i för länderna viktiga tankesystem som konfucianism och daoism likväl som konkreta saker som måltidsetikett, affärskultur och språkliga särdrag.
Lärandemål
Det övergripande målet är att du för att bättre klara professionalla kommunikativa situationer ska kunna göra informerade analyser av hur och med vilka konsekvenser kulturella föreställningar, teknik och kommunikationsstrategier spelar in i social interaktion av olika slag.
Efter fullgjord kurs skall studenten kunna:
· kritiskt redogöra för relevanta perspektiv på kultur som begrepp och som studieobjekt
· kritiskt redogöra för relevanta teoretiska perspektiv och modeller för att analysera interkulturella kommunikativa situationer
· kritiskt redogöra för kulturella strukturer, föreställningar och kommunikationsstrategier av särskild betydelse i en östasiatisk kontext
· kritiskt redogöra för hur den tekniska utvecklingen spelar in i kommunikationsprocessen
· tillämpa dina kunskaper för att analysera konkreta kommunikativa situationer och föreslå strategier för förbättrad kommunikation mellan individer eller inom organisationer
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Tre års akademiska studier.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Artikelsamling
Rekommenderad referenslitteratur och e-resurser anges i kurs-PM eller på liknande sätt
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- UPP1 - Uppgift 1, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- UPP2 - Uppgift 2, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- UPP3 - Uppgift 3, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- UPP4 - Uppgift 4, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- UPP5 - Uppgift 5, 1,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Samtliga examinationsmoment godkända
75 % närvarokrav.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.