ME2073 Affärsutvecklingslabb 9,0 hp
The Business Development Lab är den komplementära kursen ME2072 Entreprenörskap för ingenjörer. Laborations kursen är främst inriktad på projektarbete under olika faser av affärsplaneutveckling. Detta projektarbete stöds av handledare. Dessutom innehåller Business Development Labs tillämpade föreläsningar av akademiker och praktiker. Mot slutet av kursen tränas studenterna för att presentera sina affärsplaner. Kursen avslutas med en presentation av affärsplanen för tänkta investerare.
Det börjar med en vinterskola. Inom denna vinterskola ska eleverna bekanta sig med affärsetik och de indelas i grupper. Grupperna är tvärvetenskapliga och elever från andra discipliner ingår också (enligt tillgänglighet på olika noder). Under kursens gång skall vinterskolans elever välja en entreprenöriell idé/utmaning/problem som helst skall tas fram av studenterna själva, alternativt från akademiker eller affärspartners.
Välj termin och kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursval
Gäller för kursomgång
VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande
Anmälningskod
60361
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Affärsutvecklingslabb är komplementär till kursen ME2072 Entreprenörskap för ingenjörer. Kursen är främst inriktad på projektarbete under olika faser av affärsplaneutveckling. Detta projektarbete stöds av handledare. Dessutom innehåller kursen tillämpade föreläsningar av akademiker och praktiker och ett antal digitala e-learningmoduler och grupparbeten. Mot slutet av kursen tränas studenterna för att presentera sina affärsplaner. Kursen avslutas med en presentation av affärsplanen för tänkta investerare.
Det börjar med en vinterskola. Inom denna vinterskola ska studenterna bekanta sig med affärsetik och de indelas i grupper. Grupperna är tvärvetenskapliga och elever från andra discipliner ingår också (enligt tillgänglighet på olika noder). Under kursens gång skall vinterskolans elever välja en idé/utmaning/problem som helst skall tas fram av studenterna själva, alternativt från akademiker eller affärspartners.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Systematiskt utforska och skapa ideer samt ändra befintliga ideer för affärslösningar och hantera hinder under den processen
- Beskriva och förklara de olika faserna i en affärsutvecklingsprocess
- Beskriva och kritiskt granska etiska överväganden och teamprocesser i samband med utvecklingen av nya ideer till affärslösningar på en kommersiell marknad
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
ME2072 Entreprenörskap för ingenjörer avslutad.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL3 - Individuell inlämningsuppgift, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- PRO2 - Projektuppgift, 5,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Genomförda och godkända e-learningmoduler.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
Observera: Kursen är platsbegränsad.