ME2078 Sommarkurs- Entreprenörskap för ingenjörer 4,0 hp
Denna sommarkurs ingår som en integrerad del i den I&E minor som är en del av ICT Innovation Masters programmet. Kursen omfattar 4 ECTS och ges på heltid under två veckor. Denna kurs följer och baseras på kurserna ME2072 och ME2073.
Kursen uppbyggnad och design karakteriseras av följande:
- Studenterna följer tillsammans under två veckor en produktutvecklingsprocess. Studenterna delas in och arbetar huvudsakligen i projektgrupper.
- Kursen bygger varje år på ett specifikt tema, bakgrund till respektive tema ges i form at föreläsningar.
- Det ges förutsättningar för interaktion mellan studenter men också mellan studenter och andra intressenter såsom t.ex. företag, affärskonsulter, marknadsundersökningsexperter, teknologiexperter, och slutkunder.
Välj termin och kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursval
Gäller för kursomgång
VT 2025 Start 2025-03-17 programstuderande
Anmälningskod
60671
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Denna kurs följer och bygger på kurserna ME2072 och ME2073. Kursens struktur grundar sig på följande faser:
- Konceptfas: Introduktion till kursens specifika tema; lära känna varandra; val av case; formerande av projektgrupper; inledande diskussioner.
- Idéfas: Design av produkt/tjänst; workshop för affärsmodellsgenerering; metoder för användarcentrerad utveckling; analys av användbarhet; etiska överväganden.
- Affärsfas: Utarbetande av affärsmodell; varumärke; marknadsstruktur; finansiering; sälj (pitch) träning (videoinspelas).
Föreläsningar kommer att vara så interaktiva som möjligt.
Grupparbetesprocessen kommer att coachas av erfarna affärscoacher. Dessa coacher kan vara:
- Entreprenörer eller forskare inom valt tema
- Affärscoacher
- Serieentreprenörer
Lärandemål
Denna sommarkurs är en del av den E&I minor som ingår i ICT Innovation Masters Program och bygger på ME2073 Business Development Lab module och lärandemålen för ME2073 är därmed nödvändiga förutsättningar för sommarkursen:
- Förståelse för Business Model Generation processen, att kunna definiera och analysera processens nio byggstenar (kundsegment, kundrelationer, kanaler, erbjudande, kritiska aktiviteter, kritiska resurser, partners, kostnadsstruktur och intäktskällor).
Sommarkursen adderar dessutom men är inte begränsad till följande lärandemål:
- Förmågan att genomföra en affärsutvecklingsprocess inom områden som betonar samhällsnytta (så som hälso- och friskvård) och förstå hur teknologi och innovation interagerar med relevant intressentgrupper (konkurrenter, allianser, nätvärk, marknader etc.).
- Förstå användbarhet, affärslivscykler, marknadssegmentering, globala marknadstrender, och kunna identifiera deras relativa vikt för produkt och tjänsteutveckling.
- Förmågan att kunna ta fram kommersiellt bärkraftiga affärskoncept baserat på nya innovationer. Detta kombinerat med och baserat på metoder för beslutsfattande och ledarskapskompetens.
- Förmåga att ta etiska, samhälleliga, vetenskapliga och hållbarhets-överväganden som en del av utveckling av nya produkter, teknologier och affärsmodeller.
Sommarkursen fokus ligger på ”innovation och entreprenörskap” snarare än ”forskning”.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Internationellt erkänd kandidatexamen - i elektroteknik/elektronik, datalogi, datorteknik, datavetenskap eller informations teknik (IT) , inkluderande minst 60 högskolepoäng, kurser i datalogi, grundläggande digital och analog elektronik, grundläggande reglerteknik, datorsystem/datorarkitekur och programmering, och åtminstone 30 högskolepoäng inom matematik, inkluderande analys (calculus), linjär algebra and matematisk statistik.
Rekommenderade förkunskaper
Denna kurs följer och baseras på kurserna ME2072 och ME2073
Utrustning
Kurslitteratur
Tillkännages inför kursstart.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgifter, 1,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- INL2 - Skriftlig redovisning, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.