MJ1505 Klimathot och klimatstrategier i dagens och morgondagens värld 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2021
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen består av en seminarieserie där föreläsare från universitet, politik, företag, media och NGOs delar med sig av sina erfarenheter och perspektiv inom respektive områden. Varje föreläsning innehåller också tid för frågor och diskussion.
Exempel på teman som kursen kommer att behandla är:
- Har klimatet förändrats? Hur påverkas Sverige?
- USA, Kina och Indien – Klimatfrågans centrala aktörer?
- Klimatpåverkan och ekosystem.
- Sveriges klimatstrategi och handeln med utsläppsrätter.
- Klimatfrågans roll i ett EU-perspektiv: konkreta insatser, mål och framtida möjligheter.
- Energiförsörjning under klimatrestriktioner - vad måste åstadkommas och hur löser man det?
- Framtidens bränslen
- Klimathot och strategier i utvecklingsländerna
- Konsekvenser för Stockholmsregionen och andra sårbara delar av Sverige vid ett förändrat klimat
- Stockholms stads arbete med klimatfrågan och framtida strategier.
Lärandemål
Kursens mål är att behandla kunskapsläget vad gäller klimathot och dess effekter, samt belysa dagens och morgondagens klimat- och energistrategier på såväl samhälls- som individnivå. Efter fullgjordkurs ska studenten kunna:
- Beskriva, diskutera och kommentera de bakomliggande mekanismerna om hur klimatsystemet fungerar samt den påverkan som människan genom utsläpp av växthusgaser har och vad detta kan innebära i en nära framtid samt på längre sikt lokalt, nationellt och globalt.
- Beskriva, diskutera och kommentera lokala, nationella och internationella klimat – och energistrategier samt vilka fördelar och nackdelar de har sett ur ett ekologiskt, ekonomiskt och socialt perspektiv.
- I en skriven rapport diskutera och analysera klimathot och strategier och muntligt presentera rapporten .
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Förkunskapskravet är minst 30 högskolepoäng inom ett tekniskt eller naturvetenskapligt program.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Tidskriftsartiklar, debattartiklar och rapporter som varje föreläsare föreslår.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- NÄR1 - Närvaro, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- PRO1 - Projekt, 4,5 hp, betygsskala: P, F
- SEM1 - Seminarium, 1,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Närvaro på minst 75% av kurstillfällena (NÄR1; 1,5 Hp)
Projektarbete (PRO1; 4,5 Hp)
Deltagande i seminarium (SEM1, 1,5 Hp)
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Övrig information
Äldre studenter med ej avslutat examen kontakta studierektor på SEED