MJ2409 Tillämpad energiteknik, projektkurs 9,0 hp
Denna kurs är under avveckling.
Sista planerade examination: HT 2024
Avvecklingsbeslut:
Kursen avvecklas vid utgången av höstterminen 2024 enligt skolchef vid ITM-skolans beslut: M-2022-0605. Beslutsdatum: 2022-04-22.
Kursen ges sista gången höstterminen 2022. Sista möjlighet till examination ges höstterminen 2024.
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Block 1: Introduktion och gemensamma föreläsningar: Kursintroduktion, val av projektämne, bakgrundsinformation om gruppdynamik, projekthantering/ledning samt teknisk kommunikation.
Block 2: Projektaktiviteter: Organisera och definiera projekt, identifiera deluppgifter, samla information, välja metod, säkerställa systematiskt arbetssätt med regelbundna, dokumenterade projektmöten, regelbunden statusrapportering, muntliga presentationer både för kursmedlemmar och för klient/uppdragsgivare, slutrapportering, skriftligt och muntligt.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- genomföra ett systematiskt och väl organiserat projektarbete inkluderande tidsplanering, handlingsplaner, mötesordning, dokumentation, uppföljning etc.
- analysera och värdera ett tekniskt problem, samt argumentera för olika tekniska lösningar av problemet
- samla in, sortera, strukturera, sammanställa, värdera och analysera teknisk och vetenskaplig information från databaser och andra källor
- tydligt kommunicera projektresultat till studenter, handledare och klient/uppdragsgivare både skriftligen och muntligen
- Tillämpa kunskaper som inhämtats från de energirelaterade avancerade kurserna inom programmet
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
MJ2405 "Uthållig Kraftproduktion", 9 hp, eller motsvarande
MJ2407 "Uthållig Energianvändning", 9 hp eller motsvarande
MJ2411 "Förnybar Energi", 6 hp, eller motsvarande
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PROA - Projekt, 8,0 hp, betygsskala: P, F
- SEMA - Presentation, 1,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Ett väsentligt syfte med kursen är att träna/lära sig arbeta i grupp. Det är därmed svårt att examinera en enskild student separat. Beroende på orsak till tidigare underkännande kan examinator besluta om individuell examination med alternativ examinationsmetod.
Övriga krav för slutbetyg
- Närvaro vid mitt- och slutseminarier.
- Aktivt deltagande i gruppens arbete under projektets gång.
- Aktivt deltagande i skriftlig rapportering och muntlig presentation.
- Inlämning av protokoll från veckovisa projektmöten enligt utdelad plan.
- Inlämning av två självreflexionsrapporter där studenten reflekterar över sitt eget bidrag till gruppens arbete, gruppdynamiken och arbetsfördelningen i gruppen.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.