Tommy Sundling - Microsoft

Tommy Sundling tog år 2002 sin examen från högskoleingenjörsutbildningen i Datateknik i Kista. Nu arbetar Tommy som Senior Premier Field Engineer på Microsofts svenska huvudkontor som ligger några stenkast från skolan i Kista.

Tommy Sundling

Bor/från: Stockholm
Ålder: 33
Examen: 2002
Arbetar: Senior Premier Field Engineer på Microsoft

Hej Tommy, vad har du gjort sedan du tog examen från KTH?

Efter examen började jag arbeta som lärare på KTH Kista där jag konverterade Datateknikprogrammet från Java till .Net samtidigt som jag också drev kurserna, så studenterna fick ökade valmöjligheter över vilken inriktning de ville gå. Efter några år så kände jag att jag ville uppleva mer av företagslivet och började som konsult på Accenture för att sedan gå över till deras dotterbolag Avanade som senior utvecklingskonsult på Microsoft-teknik. Det höga tempot som konsult var både roligt och utvecklande och jag fick en god inblick i många olika företag och deras kulturer – främst inom finans och telecom. För ungefär ett år sedan började jag på Microsoft som Senior Premier Field Engineer, vilket innebär att jag stödjer Microsofts kunder med Premier Support-avtal med deras frågor kring utveckling och utvecklingsprocesser, exempelvis Scrum.

Vad gör du på jobbet?

Det är stor variation i arbetsuppgifter för den roll jag har vilket är en del av det som gör det så roligt. Ena dagen kan jag vara ute hos en kund och hålla en teknisk workshop om ett utvecklingsområde, till exempel app-utveckling för Windows Phone. En annan dag kan jag sitta med personer från kundens infrastruktur och diskuttera prestandafrågor för Microsofts projekthanteringsverktyg. Fokus ligger hela tiden på att arbeta proaktivt tillsammans med kund för att undvika att det uppstår problem och det blir en del resor då jag i princip alltid befinner mig ute hos kunden för att kunna ge bästa möjliga stöd. Skulle problem trots allt uppkomma så hjälper jag kunden även med detta och tillsammans med personen som är kundansvarig driver jag frågan internt tills dess att problemet är avhjälpt.

Hur upplever du att behovet av IT-kompetens ser ut idag?

Jag har inga siffror att luta mig mot men jag har hört från flera företag jag är ute hos att de har ett tydligt behov av att anställa mer IT-personal men har en utmaning i att det är svårt att hitta kvalificerade personer. Inom utvecklingssidan där jag är aktiv så ser jag fler företag som har en balanserad outsourcing-strategi där förvaltning av system ofta läggs ut till Indien och andra länder men nyutveckling/vidareutveckling av system bedrivs från Sverige. Anledningen är främst att kommunikationsvägarna blir kortare och projekten därmed mer lättrörliga.

Varför valde du att studera på KTH Kista?

Jag studerade Datateknik med inriktningen mjukvaruutveckling. Anledningen till att jag valde KTH Kista var att jag tyckte om det tillämpade förhållningssättet i utbildningen samt att det kändes modernt och riktigt att en stor del av kurserna bedrevs på ett objektorienterat språk (Java, vilket för mig senare byttes mot .Net). Det valet har jag inte på något sätt fått ångra.

Vad var det bästa med din utbildning?

Det bästa var nog att jag kunde vara effektiv och bidra direkt när jag kom ut och började arbeta som konsult. Detta gav mig en plattform att utvecklas från och stort förtroende från konsultföretaget som gjorde att jag snabbt kom med i de mer utmanande och därmed roligare projekten.

Vad har du med dig från utbildningstiden som du fortfarande har nytta av? 

Något jag värderar högt är den stabila grund i koncepten som används inom utveckling, som databasmodellering och vad beståndsdelarna i ett objektorienterat språk (oavsett om det är .Net eller Java) betyder och innebär. Det är något som gjort att jag snabbt kunnat ta till mig ny kunskap om ramverk och verktyg som kommit vilket är en förutsättning för att fortsätta vara relevant i den här branschen.

Vad är ditt bästa minne från studietiden på KTH?

Det finns så många. Kunniga och engagerade lärare, relevant och bra kursmaterial, fantastisk miljö och studiekamrater och ett eget datorrum för klassen som vi fick disponera fritt (vilket också gjordes till bristningsgränsen) är bara några av sakerna.

Till programmet Datateknik 180 hp, Kista

Hjälpte denna sida dig?
Tack för din åsikt!
studentAmbassadors studentAmbassadors studentAmbassadors studentAmbassadors studentAmbassadors