Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Where are we heading, and where do we want to go?

Exploring transport system futures, climate targets and new mobility services

Tid: To 2025-06-05 kl 13.00

Plats: D3, Lindstedtsvägen 5, Stockholm

Videolänk: https://kth-se.zoom.us/j/67395367548

Språk: Engelska

Ämnesområde: Planering och beslutsanalys, Strategier för hållbar utveckling

Respondent: Hampus Berg Mårtensson , Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

Opponent: Professor Kate Pangbourne, University of Leeds, Institute for Transport Studies

Handledare: Professor Mattias Höjer, Strategiska hållbarhetsstudier; Dr Jonas Åkerman, Strategiska hållbarhetsstudier

Exportera till kalender

QC 20250514

Abstract

Denna avhandling är skriven i en tid då det finns betydande klyftor mellan den utveckling transportsystemet följer och den som krävs för att uppnå samhällsmål som kraftigt minskade växthusgasutsläpp. Avhandlingen svarar mot denna utmaning genom att undersöka hur framtider i linje med sådanamål kan se ut. Scenarier för transportsystemet som uppfyller klimatmål utvecklas och analyseras, och centrala element som elektrifiering, biobränsle och fordonseffektivisering utforskas. En fördjupad ansats görs också för attförstå möjliga framtider för nya mobilitetstjänster, dvs nya tjänster som möjliggör mobilitet genom delning av fordon och samåkning. Utöver att mobilitetstjänsterna ingår i egenutvecklade scenarier görs en genomgång avandra framtidsorienterade studier med fokus på tjänsternas roll i måluppfyllande framtidsbilder. Avhandlingen undersöker även tjänsternas potentiella roll i att undvika transporter, åstadkomma ett skifte från bilanvändning till andra färdmedel och förbättra miljöprestandan för bilar när de används.

Avhandlingen bidrar till förståelsen av vad framtida transportsystem somuppnår klimatmål kan innebära. Resultaten visar att en kombination av teknik och beteendeförändringar kommer att behövas för att uppnå klimatmålen. Betydande bidrag till utsläppsminskningar kommer från bl.a. elektrifiering, biobränslen och ökad fordonsenergieffektivitet. Trots detta finns ett behov av minskade transportvolymer från bilar, flygresor och frakt via vägnätet i en omfattning som motsvarar ett betydande trendbrott. Detta beror delvis på begränsad teknikmognad bland de möjliga alternativen, samt en lång omsättningstid för personbilar som begränsar elektrifieringens framfart. Därtill leder även fordon med låga utsläpp från användarfasen till betydande indirekta utsläpp i samband med bland annat fordons- och energiproduktion. På grund av detta kan stora bilflottor vara svåra att kombinera med klimatambitioner såsom de som specificeras genom det europeiska utsläppshandelssystemet. Det finns även ett resursperspektiv som behöverbeaktas när alternativ till fossila bränslen används i allt högre utsträckning. Både biobränslen och batterimetaller finns i begränsad mängd, och efterfrågasför andra ändamål och i många länder. 

Denna avhandling bidrar även till förståelsen av potentiella framtider för nya mobilitetstjänster. Avhandlingen visar på en potential bland tjänsterna i att bidra till samhällsmål som lägre växthusgasutsläpp. I de egenutvecklade scenarierna har bildelning en viktig roll för att säkerställa biltillgång när flottans storlek minskar och bidrar till en reducerad efterfrågan på transporter. Vidare identifieras mekanismer genom vilka flera olika tjänster kan bidra tillatt helt undvika transporter, ett skifte från resor med bil till andra färdmedel och till att förbättra miljöprestandan när bilar används. En utmaning uppstår i att positivt och negativt bidragande mekanismerna är tätt sammanflätade ikomplexa relationer och inbäddade i ett sammanhang som präglar effekterna som uppstår. Dessutom identifieras 168 spänningar som hotar realiseringen av hållbara transportsystemframtider där mobilitetstjänster spelar en större roll. Av detta följer behovet av ett systemperspektiv som länkar samman enskilda mekanismer och effekter för att bättre förstå den totala påverkan som tjänsterna kan komma att ha.

urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kth:diva-363333