De kastar ut tangentbord och datormus

NOTIS

Publicerad 2013-01-31

Tolv innovativa affärsidéer med internationell tillväxtpotential examinerades nyligen från Startup, ett träningsprogram för entreprenörer i regi av STING och KTH Innovation.

I tuff konkurrens utsågs Virtual Grasp till "Årets startup". KTH-forskarna Dan Song och Kai Hübner belönades med 10 000 kronor för sin innovation, som de själva tror kommer att kunna förändra världen.

Anledningen till detta är att Virtual Grasp är nästa generations datorgränssnitt. Idag använder de flesta tangentbord, mus eller handkontroll för att interagera med datorn, men genom Virtual Grasp går det istället att använda endast händerna och greppa saker direkt i den 3D-värld som skapats av datorn.

– Vi är jätteförvånade och otroligt glada över att vinna "Årets startup". Vi är båda forskare och har tidigare fokuserat på att publicera forskningsartiklar, men för ett år sedan kontaktade vi KTH Innovation och plötsligt såg vi vilken potential vår forskning hade. Med Startup programmet har vi fått en ytterligare boost, och nu vill vi förändra världen med Virtual Grasp, säger Dan Song.

I juryn för ”Årets startup” satt Ulf Brandels och Peo Nilsson, båda affärscoacher inom Internet/media på STING, samt Xavier Aubry, VD för Appear Networks.

Juryns motivering lyder:

Virtuell Grasp är på väg in på en mycket lovande marknad som trots sin ungdom redan är enorm. Kombinationen av datorspel och mänsklig fysisk aktivitet tar fasta på vår önskan att inte bara interagera med spelet via tangentbordet eller joysticken utan med våra bara händer. Vi hoppas och tror att Virtual Grasps internationella team i Stockholm nu tar med sig Sveriges stolta IT-tradition inom robotik in i datorspelbranschen och lyckas bygga ett framgångsrikt internationellt företag.

För mer information, kontakta Kai Hübner på khubner@kth.se.

Peter Larsson