10 procent av stockholmarna smittade

Ett kuvert med KTH-logotyp på, samt en rosa dekal som förkunnar Viktigt information: Hjälp oss i kampen mot covid-19. Ovanpå kuvert ligger en plastpåse med ett testkit i.
1 000 nya tester har skickats ut till stockholmarna.
Publicerad 2020-05-04

Nu har de blodprover för coronatester som KTH-forskare skickade ut till stockholmarna före påsk kommit tillbaka och analyserats. Resultatet visar att 10 procent av de testade hade smittats av det nya coronaviruset.

Av 1 000 utskickade prov kom 550 i retur. Av dem var 446 provsvar godkänt utförda.

– Analysmetoden samlar in information från olika virusproteiner samtidigt och vi kommer nu få en tydligare bild av infektionen och spridningen genom att sätta ihop och jämföra data från alla pusselbitarna, säger Jochen Schwenk, professor vid KTH och SciLifeLab.

Labbingenjörerna Matilda Dale och Annika Bendes packar kuvert med testkit som ska skickas ut till 1 000 stockholmare.
Labbingenjörerna Matilda Dale och Annika Bendes. Foto: Cecilia Mattsson.

Antikroppstesterna i form av provinsamlingskort skickades till 1 000 slumpmässigt utvalda invånare i Stockholm och dess kranskommuner. Det handlar om en jämn fördelning av män och kvinnor i åldrarna 20 till 74 år från en befolkning om 1,22 miljoner personer i 717 850 hushåll.

Forskarna har nu gjort ett nytt utskick till 1 000 stockholmare för att verifiera datat från första insamlingen och för att se hur smittspridningen förändrats sedan påsk. Medelprovtagningsdagen i den första omgången tester var påskafton den 11 april. Den mätningen visar smittspridningen kring slutet av mars.

– Vi behöver verkligen allmänhetens hjälp nu. Bara med så många bidrag som möjligt kan vi få en rättvisande bild av smittspridningen, och det gör det möjligt för oss att införa provtagningar i praktiken så att alla som behöver skall kunna testa sig. Det är jätteviktigt, säger Niclas Roxhed, docent vid KTH.

För provtagning och utskick står Niclas Roxhed (KTH) och Olof Beck (Karolinska institutet). Analys av antikroppar och proteiner leds av Jochen Schwenk och Claudia Fredolini (båda från KTH/SciLifeLab). Produktion av virusproteiner hanteras av Gerald McInerney, Leo Hanke och Benjamin Murrell (alla tre från Karolinska institutet).

Läs första artikeln om det här testet.

Text: Peter Ardell

För mer information, kontakta Niclas Roxhed på 08 - 790 91 43 / roxhed@kth.se eller Jochen Schwenk på 08 - 790 98 69 / jochen.schwenk@scilifelab.se.