Afrika är en kontinent med många möjligheter och utmaningar för KTH:s blivande ingenjörer. ( Illustration: TT/Scanpix)

Afrika – en kontinent av möjligheter

AFRIKA

Publicerad 2015-10-26

Ebola, fattigdom och misär. Bilden av Afrika är lika summarisk som den är missvisande. Att uppdatera världsbilden är nödvändig – inte minst för KTH:s studenter och blivande ingenjörer.
– Utmaningarna i Afrika är en guldgruva av möjligheter för innovativa lösningar. Afrika är framtidens kontinent, säger Ramon Wyss, vicerektor för internationella frågor på KTH.

Bara genom att använda begreppet Afrika är det lätt att fastna i en stereotyp. Den näst största världsdelen består av 55 länder med olika politiska och socio-ekonomiska villkor. Totalt bor det över en miljard människor med olika verklighet i sin vardag.

KTH har haft en rad olika samarbeten, utbyten och forskningsprojekt med olika afrikanska länder sedan kanske 15-20 år tillbaka, ofta med finansiering från Sida, främst inom informations- och kommunikationsteknologi, energi och infrastruktur. Projekten har genomförts i länder som Tanzania, Rwanda, Kenya, Uganda, Mocambique, Ghana, Botswana, Etiopien och Egypten.

Exempel på studentprojekt var då några KTH-studenter tillsammans med studenter från Tanzania var med och utvecklade en soldriven, energisnål router för bredband på den tanzaniska landsbygden.

– Lärare på KTH har arbetat länge med utmaningsdrivet lärande där studenterna har fått lösa verkliga samhällsproblem i projektform, berättar Ramon Wyss.

Forskning och utbyte sker på en rad olika nivåer. I våras var en handfull lärare från KTH på plats i Dar es Salaam i Tanzania på uppdrag av Världsbanken. KTH-lärarna coachade studentlagen i Negawatt challenge , vars syfte är att lokala lag ska hitta energieffektiva affärslösningar för städer med hjälp av modern teknik. För Dar es Salaams del, ville staden prioritera vatten och avlopp. I november avslutas den globala ’Negawatt’-tävlingen på Barcelonas ’Smart City Expo’ där lagen kan få internationella investerare till sina lösningsförslag. KTH kommer att finnas på plats med sitt lag från Dar es Salaam.

– Visst är det en fjäder i hatten för KTH att få jobba med Världsbanken inom det här området, menar Ramon Wyss. De är få universitet som får det förtroendet.

Negawatt-workshop i Dar es Salaam i mitten av oktober. (Foto:Moses Londo)

De tävlande lagen i Tanzania har olika förslag på hur man löser frågan om uthållig vattenförsörjning och fungerande avloppssystem. I dag går mer än hälften av allt vatten i Dar es Salaam till spillo på grund av läckande rör. Med hjälp av sensorer och digital teknik, som utvecklats av ett av lagen, har man tagit fram en lösning som indikerar var rören gått sönder.

– Många länder i Afrika erbjuder utmaningar för ingenjörer av en helt annan diginitet än i Sverige. Hur man hittar innovativa lösningar med hjälp av smart teknik för att skapa en uthållig välfärd är en framtidsfråga för vår värld, enligt Ramon Wyss.

Mångas syn på Afrika och dess länder kan också vara ett arv från kolonialtiden och ett indirekt rättfärdigande av den, enligt Ramon Wyss, som understryker hur viktigt det är att nyansera och förnya bilden. Hans Rosling har redan öppnat ögonen på många, påtalar han.

Ramon Wyss nämner som exempel på områden där Afrika legat i framkant att ’mobil banking’ faktiskt utvecklades först där och att man tidigt haft strategier för att hålla roaming -kostnaderna nere mellan olika länder i samma region. Afrika är världens näst största mobiltelefonmarknad och den med störst tillväxt. Här finns också många unga som brinner för att göra världen bättre.

– Studenterna andas inte alls hopplöshet och våra lärare har mött ett fantastiskt driv. De bärs av idén om att möjligheterna är många och att ingenting är omöjligt.

I november avgörs den globala innovationstävlingen Negawatt Challenge i Barcelona.

Inom de närmaste 50 åren spås Afrika vara marknaden med stort M enligt många ekonomer och kontinenten har haft en kraftig ekonomisk tillväxt de senaste åren.

När Tanzanias president besökte Sverige i början av juni i år, deklarerade han, enligt Ramon Wyss, att med den ekonomiska tillväxt som Tanzania upplevt, kommer landet inte behöva hjälp om fem år.

– Attityden till kontinenten och fokus kommer att förändras. Det som är glädjande på KTH är lärares och studenters stora intresse, som inte minst syns i efterfrågan på att göra ’minor field studies’ det vill säga mindre projekt på plats i Afrika. Det finns så mycket att göra och utveckla, säger Ramon Wyss.

Läs också här om Negawatt ​

Text: Jill Klackenberg