Akademins roll i fokus vid promotion

Publicerad 2018-11-21

Med akademisk pompa och ståt firades årets kull av nya doktorer och nya professorer.
Promotions- och installationshögtiden som hölls i konserthuset inleddes med ett tal av Sigbritt Karlsson, KTH:s rektor.

Bland annat pratade hon om akademins roll som försvarare av faktabaserad kunskap och i förlängningen värnandet av det öppna samhället.
- Kunskap är enligt min mening nära kopplat till ansvar att förmedla den vidare i formandet av framtidens samhälle.
Under högtiden promoverades 191 doktorer och 22 professorer installerades. Därtill utsågs några jubeldoktorer, fem hedersdoktorer; professor Susanne Bødker vid Aarhus Universitet, professor Beatriz Colomina vid Princeton University, professor Olle Eriksson vid Uppsala universitet, professor Nikolai Makarov vid California Institute of Technology och professor Xuemin (Lisa) Xu vid Shanghai Jiao Tong University. Dessutom delades bland annat KTH:s stora pris 2018. Det gick till kemiprofessorn och den världsledande batteriforskaren Kristina Edström . Under högtiden stod KTH:s Akademiska Kapell under ledning av Director Muscices Gunnar Julin.
Efter högtiden hölls en bankett i Stadshuset.

Text: Jill Klackenberg

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se