Alexandra är en av KTH:s studentambassadörer på högskolemässorna

Porträttbild på Alexandra Kapsalis.
Alexandra Kapsalis är en av 12 studentambassadörer från KTH som är med på högskolemässorna nu i november.
Publicerad 2020-11-17

Hallå där, Alexandra Kapsalis, som läser fjärde året på Industriell Teknik och hållbarhet på KTH. Du och ett trettiotal andra studentambassadörer ska vara med på högskolemässorna som ju blir digitala i år. Kan du berätta lite om hur det kommer gå till och vad gymnasieeleverna kan förvänta sig när de besöker KTH:s digitala monter?

– I vår digitala monter finns det möjlighet att prata både med studievägledare och studenter, både via Zoom och via chatt. Det kommer också finnas några förinspelade videor att kolla på. Man kan också klicka sig vidare till våra sociala medier och till KTH:s hemsida där man också kan ställa frågor även efter mässan.

Vad innebär det att vara studentambassadör på KTH och varför jobbar du som det?

– Som studentambassadörer är vi KTH:s ansikte utåt, skulle man kunna säga. Vi arbetar på mässor, öppet hus och liknande stora event. Dessutom tar vi emot gymnasieklasser på campusbesök och rundvandringar samt åker ut och besöker gymnasieskolor. En del av uppdraget handlar om att svara på frågor under ”Fråga en KTH-student” på KTH:s hemsida.

– Det här är fjärde året som jag arbetar som studentambassadör. Till en början ville jag utveckla min presentationsteknik och jobba på mässor. Och det har jag verkligen fått göra. Orsaken till att jag fortsätter som studentambassadör är att man får lära känna många andra studenter från olika program på KTH. På det sättet har jag lärt känna många kompisar. Ytterligare en orsak till att jag fortsätter är för att jag verkligen älskar att hjälpa människor och att välja utbildning är definitivt ett viktigt val i livet, så ifall jag kan göra eller säga nåt litet för att nån ska lyckas välja rätt så blir jag jätteglad.

Tror du att det kommer bli annorlunda på mässorna i år när ni inte träffar gymnasieleverna fysiskt på plats?

– Ja, det tror jag, eftersom det är en mäktig känsla att gå på en stor mässa. Man kan gå fram till en monter utan att egentligen veta mycket om en skola och börja prata med en ambassadör för att sedan inse att det verkligen var värt att göra det. Därför är det viktigt att gymnasieelever vågar ta initiativet och klicka sig in till alla montrar, inte bara till de som de vet något om sedan tidigare. Sedan blir det ju inga gratis grejer i år heller varken pennor, väskor eller godis…

Vilka är de vanligaste frågorna ni brukar få på mässorna?

– Mycket handlar om hur det är att plugga när man går på KTH, bostadssituationen i Stockholm, antagningsstatistik från föregående år och varför jag valde min utbildning.

Varför ska gymnasieleverna besöka högskolemässorna och KTH:s digitala monter där tycker du?

– Oavsett hur mycket man läser på själv på hemsidor, i kataloger och så vidare så är det ändå unik information som man kan få utav studenter som faktiskt vet hur det är att plugga på en viss skola.

Gick du själv på högskolemässa när du skulle söka till högskolan? Vad var det som gjorde att du valde civilingenjörsutbildning på KTH?

– Ja, jag gick på SACO-mässan. Där fick jag jättebra kontakt med en studievägledare som verkligen hjälpte mig välja rätt. Orsaken till att jag valde en civilingenjörsutbildning var för att jag alltid sett mig själv som en problemlösare och jag förstod att ingenjörer löser olika sorters problem inom olika branscher. Just min utbildning handlar mycket om hållbarhet också och det anser jag är helt rätt i tiden.

Är det något särskilt gymnasieeleverna ska tänka på när de besöker högskolemässorna?

– Mitt tips är att hålla ett öppet sinne och inte utesluta något under själva mässan. Ta bara emot informationen men bearbeta den senare när du har en komplett bild. Förbered också frågor som du vill ställa, då kommer du få ut mer utav det.

Håkan Soold

Alexandra Kapsalis

Ålder: 23

Bor: Tullinge, Stockholm

Utbildningsprogram på KTH: Industriell teknik och hållbarhet, med masterinriktningen Industriell Ekonomi

Gör på fritiden? Jobbar och tränar, just nu renoverar jag min lägenhet också.

Drivkrafter? Att överträffa mig själv, nå dit jag inte visste var möjligt.

Vad vill du jobba med efter examen? Projektledare

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se
Tillhör: Om KTH