App för katastrofer och festivaler

NYHET

Publicerad 2016-02-17

Nu lanserar KTH-studenten Daniel Cassel appen Geoboard. Den gör att du anonymt kan kommunicera med din omgivning inom en radie av tio kilometer. Geoboard kan komma till användning i en rad olika situationer, från katastrofer via loppmarknader till musikfestivaler.

Daniel Cassel och Michael Cassel, duon bakom Geobard.

Tänk dig att tåget blir ståendes efter rälsen mellan Katrineholm och Flen. Elen fungerar inte och det börjar bli kallt. Vad är det som händer? Har någon en tröja att låna ut? Barnen fryser och är hungriga, någon som har en frukt till övers?

Situationen är autentisk och uppstod för ett tag sedan då stormen Helga drabbade Sverige. Tåget blev ståendes i flera timmar. Hade passagerarna då haft tillgång till Geoboard hade de både kunnat informera och hjälpa varandra effektivt och snabbt, enligt Daniel Cassel.

Det finns en rad andra katastrofer då Geoboard också skulle kunna vara ett stöd, men också mindre skrämmande och mer trevliga situationer.

– Vi känner inte ännu till Geoboards fulla potential eller vad folk kommer att hitta på med appen. Redan nu kan vi dock se att det är lätt att dela med sig av turisttips, diskutera vad som händer i olika stadsdelar, idka grannsamverkan, hålla kontakten med kompisar och vara uppdaterad med vad som händer på en musikfestival, säger Daniel Cassel.

Geoboard in action.

Han studerar civilingenjörsprogrammet Materialdesign vid KTH. Daniel Cassel är dock inte ensam om att driva Geoboard, kollegan tillika brodern Michael Cassel är också med, och han studerar programvaruteknik vid Blekinge tekniska högskola.

Är det då möjligt att med hjälp av Geoboard arrangera spontankonserter, tipsa om sköna smultronställen och hjälpa sina medmänniskor vid terrorattentat eller större olyckor? Ja, det är ytterligare exempel på vad appen skulle kunna användas till, menar Daniel Cassel.

Hur fungerar appen då? Vad är det som skiljer Geoboard från till exempel Facebook?

– Appen är ett socialt nätverk i likhet med Facebook, men vänner och bekanta består här av människor i din fysiska närhet. Geoboard gör det möjligt att diskutera och dela saker och innehåll med folk inom en radie av tio kilometer. Skillnaden mot Facebook är att du i appen kan vara anonym, berättar Daniel Cassel.

Den som vill använda Geoboard laddar ner appen, väljer ett användarnamn och trycker på knappen "Go". Svårare än så är det inte.

Appen fungerar både i Sverige och utomlands. En geografisk begränsning kan dock införas om så önskas. Detta genom att skapa vad Geoboard kallar för dynamiska kanaler som omfattar ett geografiskt område i ett eget sammanhang.

– Det är vi på Geoboard som skapar dessa kanaler, men som användare kan man efterfråga dem. Det kan handla om en dynamisk kanal som täcker ett bostadsområde, en stadsdel, en musikfestival eller KTH:s campus, säger Daniel Cassel.

Geoboards logga.

Det är också här han ser affärsmöjligheter. De dynamiska kanalerna kan anslutas till företag och varumärken rent utseendemässigt, och till dessa kan olika så kallade widgetar kopplas. Det kan vara en widget som visar vilka band som spelas på musikfestivalen, eller en widget som kan skräddarsys efter behov. Kanalerna kan betraktas som en motsvarighet till Twittertaggar.

– I och med dessa dynamamiska kanaler kan en arrangör få direktkontakt med dem som besöker en tillställning, och besökarna kan även mycket lätt etablera och ha en relation med varandra. Vi tänkte börja med att sätta upp kanaler för alla högskolor och universitet i Sverige, säger Daniel Cassel.

Han berättar att det också går att prenumerera på innehåll och diskussionstrådar. Om användaren till exempel besökt Paris eller Berlin, och efteråt vill hålla sig uppdaterad om vad som händer går det bra. Detta kan vara användbart inför ett återbesök i staden, eller bara av ren nyfikenhet.

Geoboard har fått stöd från KTH:s studentinkubator Student Inc sedan juni 2015. Daniel och Michael Cassel började utveckla mjukvaran för ett år sedan.

Här hittar du Geoboards webbplats: www.geoboard.io

Text: Peter Larsson

För mer information, kontakta Daniel Cassel på 070 - 632 81 02 eller dcassel@kth.se