Augmented Reality och verkligheten

Publicerad 2016-01-11

Glöm instruktionsböcker, snart kommer vi bara att rikta mobilen mot apparaten vi vill förstå. Eller mot fågeln i skogen som vi vill veta mer om. Augmented Reality, förstärkt verklighet, är framtiden för mobilappar, säger Martin Forsling, vd för apputvecklaren Bontouch.

Du är på en lägenhetsvisning, tar fram mobilen och riktar den mot fönstren i huset mittemot. I kameran ser du en liten prislapp som ramlar ut, med slutpriset på den andra lägenheten.
Detta är ett exempel på Augmented Reality eller förstärkt verklighet, där information hämtad från nätet kombineras med den fysiska verkligheten.
Tekniken för AR har kommit ikapp tiden när det gäller prestanda och pris, säger KTH-alumn Martin Forsling, vd för Bontouch.

– Det är fritt fram att realisera alla idéer. Det är som en vattendamm som precis har öppnats. Jag har inget tvivel om att AR kommer att bli stort.
Bontouch har inte tagit fram appar som använder renodlad Virtual Reality och kräver specialutrustning som glasögon eller hjälmar. Martin Forsling tror att det är nöjesindustrin som kommer att vara drivande för Virtual Reality. Självklart med spel, men också med andra nöjesappar.

VR fungerar också bra för allt som har med rumslighet att göra. Hur ser till exempel huset man vill köpa ut på vintern, eller hur skulle trädgården kunna planeras?
– Men det jag blir mest exalterad över när det gäller VR är utbildning. Tänk att ha en klass som kan gå omkring bland pyramiderna utan att åka dit. Eller att lära sig fysik genom att kunna ändra förutsättningarna. Hur vore det till exempel att spela pingis på månen eller under vatten?

Ska man ta reda på vilken teknik som kommer att slå igenom på bred front kan man backa 20-30 år tillbaka i tiden, säger Martin Forsling. Ungefär så lång tid kan det ta för nyskapande idéer att bli användbar teknik.
– Ta till exempel e-bokläsandet, där man nästan hann tröttna på alla lösningar som inte fungerade, sedan kom läsplattan Kindle som var tillräckligt smidig.

Men även när tekniken i sig fungerar bra krävs det att användarna vänjer sig. Det handlar alltid om att komma över en tröskel, säger Martin Forsling.
– I början, när mobilen var en stor kloss som man bar runt på, var man osäker – kunde man verkligen ringa när man satt på busshållplatsen med andra människor? Nu är det självklart hur vi interagerar med en mobil, både socialt och rent interaktionsmässigt. Vi har lärt oss att ”swipa” från skärm till skärm och att ”pincha” för att zooma. AR kommer också att kräva olika sätt att kommunicera med tekniken.

Idag känns det kanske underligt att ge röstkommandon till telefonen, men tal är det naturliga sättet att kommunicera, säger Martin Forsling.
– Det är extremt nära att tekniken är där, och då kommer vi att interagera med i stort sett allting med tal. Andra sinnen, som känseln, kommer också att utnyttjas mer i framtiden.

Bontouch utvecklar i första hand nyttoappar, och har kunder som SEB, SJ och PostNord. Företaget har 45 anställda, och många av dem har liksom Martin Forsling själv gått KTH.
Varje år får KTH-studenter chans att göra sina exjobb på arbetsplatsen.
Ett exjobb är att utveckla en app som ska kunna mäta storleken på ett paket, genom att videofilma det i olika vinklar. Ett föremål med känd storlek, exempelvis ett kontokort, används som referens. Sedan går det att räkna ut vad det kostar att skicka paketet.

Med SEB:s app går det att via videokameran hitta närmsta kontor, och samtidigt få reda på hur lång kötiden är vid det kontoret ”just nu”.
På samma sätt som många i dag under en middag sitter och slår upp saker i telefonen, kommer vi inom en nära framtid att använda AR-appar, säger Martin Forsling.

– Är man frimärkssamlare och ser ett frimärke kan man genom snabb scanning kolla hur mycket det är värt. Går man i skogen och ser en fågel kan man rikta telefonen mot den och få veta allt om den.
Martin Forsling är också säker på att instruktionsböcker kommer att försvinna helt inom några år.
– Till exempel tror jag att alla nya bilar kommer att ha en så kallad companion-app, som via videokameran visar var du fyller på spolarvätska eller hur däck ska bytas.

Utvecklarna lägger idag mycket tid på att studera användarmönster. Det gäller att komma fram till vilka personer som är tillräckligt motiverade att använda en viss funktion.
– Om jag under den här intervjun kunde se din LinkedIn-profil i mina glasögon skulle jag inte ha tillräckligt stor nytta av det. Om däremot en väktare genom ansiktsigenkänning kunde se att en framrusande person är en känd brottsling, skulle det ha en helt annan nytta, säger Martin Forsling.

Men det finns också en del mer lekfulla AR-appar på marknaden, där nyttan inte är huvudsaken utan där det mer handlar om att pröva vad som går att göra.
– När de smarta telefonernas var en nyhet laddade miljontals människor ner en app med ett ölglas som gick att tömma genom att luta telefonen. Det som inte ger tillräckligt mycket kommer nog inte överleva på sikt, säger Martin Forsling.

FAKTA

Vad är AR och VR?

AR, Augmented Reality, betyder förstärkt eller förhöjd verklighet. Det innebär att en app i realtid lägger till information till den fysiska verkligheten. Den tidigare dyra tekniken har blivit billigare och mer tillgänglig tack vare de smarta mobilerna – ständigt uppkopplade, försedda med kraftfulla processorer.

VR, Virtual Reality, betyder virtuell verklighet. Det innebär datorgenererade världar i vilka användaren upplever att hen befinner sig, via utrustning som glasögon eller hjälmar, direktkopplade till mobil eller dator.

MARTIN FORSLING:

Förutsättningar för att ny teknik ska slå igenom

1.Hårdvaran måste finnas så att funktionerna kan skapas rent tekniskt.
2.Tekniken får inte kosta för mycket – det måste finnas en tillräckligt stor marknad att bygga tjänster för.
3.Tekniken måste vara användarvänlig.
4.Teknikens användning måste vara socialt accepterad.

Text Ann Patmalnieks

Illustration Anders Westerberg