Bli kvitt barnfetma och energislukande långduschar

Över 100 000 barn i Sverige är drabbade av fetma.

NYHET

Publicerad 2019-01-29

Vad sägs om AI-baserad odlingsteknik som möjliggör växthus i hemmet så du kan odla frukt året om? Eller en vattenmätare som håller reda på varje familjemedlems tid i duschen? Kanske behöver du ta hand om din eller familjens hälsa på ett bättre sätt. Då ska du spana in lösningarna med koll på barns fetma respektive hög stress. Dessa och andra nyheter lanseras nu på KTH.

När KTH Innovations Demo Day äger rum den femte februari visas en rad nya spännande innovationer och tjänster upp för omvärlden. Mer exakt handlar det om olika nytänkande affärsidéer med fokus på framtidens problem.

Rikard Redin, en av grundarna av Labtrino.

Bakom en av dessa står Labrino. Företaget har utvecklat en teknik som gör det möjligt att billigt mäta förbrukningen av kall- och varmvatten i lägenheter. 

– En poäng med vår teknik är att den ökar medvetenheten om vattenförbrukningen i lägenheter. Många hyresgäster tänker att vattnet är gratis då detta oftast ingår i hyran. Statistik mätt i kronor visar dock att vatten är dyrare än el. För en fyrarummare med fyra boende ligger kostnaden närmare 10 000 per år, säger Rikard Redin, en av grundarna av Labtrino.

Han berättar att Labrinos innovation bäst beskrivs som en teknik med flera viktiga poänger. Den första är den låga prislappen.

– Vår mätare kräver ingen VVS-tekniker för installation. Man sätter fast den utanpå inloppsrören med kall- och varmvatten och sedan mäts förbrukningen genom rören. Med hjälp av maskininlärning kan alla tappställen i lägenheten mätas. Mätaren noterar skillnaden mellan om man tappar vatten i handfatet, spolar toaletten, duschar eller om tvättmaskinen går.

Labtrinos teknik.

Tekniken, som bland annat består av en mobil-app, kan ge användaren konkreta tips om hur vatten och pengar kan sparas. Utan vidare skall det gå att dra ner förbrukningen och kostnaden med 30 till 40 procent. 

– För en student är min hypotes att investeringen i en billigare bänkdiskmaskin skulle betala sig redan efter ett par månader.

Ett annat av de företag som presenterar sin affärsidé på Demo Day är Provement. Love Marcus är medgrundare av bolaget och en av de som tagit fram tekniken som ska motverka fetma hos barn.

– Vi samlar in data om patienterna via våg och

Love Marcus är medgrundare av bolaget Provement.

aktivitetsarmband. Denna information hjälper sedan sjukvårdspersonal att agera vid rätt tidpunkt. När de ser att utvecklingen går åt fel håll, när behandlingen inte längre har någon effekt.

Provements teknik, som bland annat består av en mobil-app, vänder sig till barn i åldern fem till arton år. Love Marcus berättar att undersökningar visar att mellan sex till åtta procent av Sveriges barn - drygt 100 000 individer - idag är drabbade av fetma. För länder som USA, Kina, Spanien, Storbritannien och ett antal nationer i mellanöstern är den siffran högre vilket kan innebära exportmöjligheter.

– Då vi arbetar med barn så måste vår lösning tar hänsyn till en rad parametrar. Som att unga hela tiden växer och därmed går upp i vikt. Vi vill inte heller bidra till att barnen utvecklar ätstörningar.

Här är de övriga KTH-företaget som visar upp sig och sina innovationer/tjänster på Demo Day:

Ecobloom
Företaget har utvecklat ett odlingssystem baserat på artificiell intelligens som vänder sig till hushåll, klassrum och kontor. Kan enkelt styras med en mobil. 

MindfulHU
MindfulHUs teknik imiterar mänsklig andning och företagets syfte är att hjälpa stressade människor genom andningsmeditation. 

Liquid
Tillhandahåller en öppen och transparent marknadsplats för fakturering och skuldbelåning där tanken är att underlätta för företag att få till en bättre finansiering.

Här hittar du mer information om KTH Innovations Demo Day

KTH Innovation stöttar studenter, forskare och anställda på KTH som vill utveckla sina affärsidéer eller kommersialisera sin forskning. Läs mer om KTH Innovation här

Text: Peter Ardell

För mer information, kontakta Lisa Bäckman (marknadsansvarig på KTH Innovation) på 08 - 790 66 35 eller lisbac@kth.se.