De dumpar priset på bilreparationer

NYHET

Publicerad 2012-09-05

Nu kan alla som bor i Stockholmsområdet få hjälp med att hitta den billigaste bilverkstaden i stan. En snabbkoll via en ny webbtjänst skapad av KTH-studenter visar att det går att spara många sköna tusenlappar genom valet av bilverkstad.

KTH-studenterna Pawel Boniecki och Daniel Resh, upphovsmännen bakom prisjämförelsesajten bilservicepriser.se.

Webbtjänsten bilservicepriser.se är utvecklad av KTH-studenterna Daniel Resh och Pawel Boniecki. Med hjälp av tjänsten kan man via några musklick välja bilmärke och -modell, motortyp, kommun (eller samtliga kommuner om man vill det) och vilken service man vill ha utförd. Sedan får man automatiskt tillbaka en lista över bilverkstäder komplett med kontaktuppgifter och vad de tar i arbetskostnad för att utföra servicen.

Vid ett test där den så kallade Stora servicen ska utföras på en Volvo V70 kan man mycket snabbt se att det skiljer så mycket som 5 024 kronor i arbetskostnad mellan en bilverkstad i Solna (billigast med 1 624 kronor) och Hässelby (dyrast med 6670 kronor). Kamremsbyte på en Renault Clio 1.4 kan kosta allt från 1 736 kronor till 7 130 kronor. Direkt vid sökningen får användaren också ta del av kontaktuppgifter till bilverkstäderna.

– Det var för cirka ett år sedan som jag och Pawel Boniecki kom på idéen. Vi diskuterade att det var så dyrt att få bilen reparerad. Vi ringde runt och begärde in prisuppgifter, och vi märkte rätt snabbt att det tog mycket lång tid att få fram priserna. Vi märkte också att dessa skiljde sig rejält åt beroende på bilverkstad och att telefonköerna var långa. Dessutom var bilverkstäderna själva rätt osäkra ibland, säger Daniel Resh.

Än så länge innehåller bilservicepriser.se enbart prisuppgifter som arbetskostnaden bortsett från Volvo där är även materialkostnaden ingår. Det avser Daniel Resh och Pawel Boniecki råda bot på.

– Volvo är det vanligaste bilmärket, så vi började med det. Vi har dock inte hunnit med fler bilmärken ännu. Att samla in data för reparationskostnaden har varit tidskrävande. Vi kommer att lägga in priser för delar för fler bilmärken och -modeller, säger Daniel Resh.

Han tillägger att priserna på bilservicepriser.se kan skilja sig från verkligheten med upp till 10 procent.

– De ska stämma tämligen väl, och de ger framför allt en tydlig indikation vilka bilverkstäder som är billigast. Vi har dessutom dubbelkollat ett antal priser vid ett senare tillfälle, säger Daniel Resh.

bilservicepriser.se befinner sig fortfarande i betaversion, och lanserades precis. Det finns en hel del tankar om hur tjänsten ska uppgraderas framöver.

– Vi vill även lägga till bilverkstäder i Göteborg och Malmö, och så vill vi lägga till Google Maps för att märka ut var verkstäderna finns. Det finns också planer på en koppling till fordonsregistret så att användaren bara behöver knappa in sitt registreringsnummer, så kommer resten av informationen som till exempel motorstorlek automatiskt, säger Daniel Resh.

Han lägger till att det redan idag finns ett forum på bilservicepriser.se.

– Forumet är till för omdömen och diskussioner om bilverkstäder. Ett bra komplement till prisuppgifterna. Vi vill erbjuda en så komplett tjänst som möjligt, säger Daniel Resh.

Daniel Resh läser till civilingenjör i maskinteknik och Pawel Boniecki pluggar till civilingenjör i datateknik.

Deras tjänst hittar du här: www.bilservicepriser.se

För mer information, kontakta Daniel Resh på 070 995 07 90 / resh@kth.se eller Pawel Boniecki på 073 - 741 65 35 / boniecki@kth.se.

Peter Larsson