De jobbar med det Nobelprisade supermikroskopet

SUPERMIKROSKOP

Publicerad 2014-10-09

Den mikroskopteknik som har utvecklats av de tre vinnarna av Nobelpriset i kemi 2014 är en hörnsten i KTH-initiativet Scilifelabs verksamhet.
- Den här tekniken innebär ett paradigmskifte inom mikroskopi och är defintivt värt ett Nobelpris, säger Hjalmar Brismar, professor på KTH och Karolinska institutet.

Igår blev det klart att årets Nobelpris i kemi tilldelas Eric Betzig, Stefan W. Hell och William E. Moerner för utvecklingen av två mikroskoptekniker: Stimulated emission depletion (STED) och Photoactivated localization microscopy (PALM).

Scilifelab är det enda laboratoriet i Sverige där båda teknikerna återfinns. De är tillgängliga för forskare från hela Sverige och nyttjas dagligen.

Hjalmar Brismar, professor vid Scilifelab och KTH.

Hjalmar Brismar leder en forskargrupp på på avdelningen Advanced Light Microscopy, ALM, där mikroskopen finns.

– I över hundra år har forskare ansett att det funnits en fysisk begränsning när det gäller mikroskops möjlighet till högre upplösning. Eric Betzig, Stefan W. Hell och William E. Moernet har flyttat fram den gränsen bortom det man tidigare trodde var möjligt. Det är en mycket viktigt upptäckt, säger Hjalmar Brismar.

Genom att använda STED och PALM har Hjalmar Brismars forskargrupp fått en större förståelse för proteinpumpar i cellmembran.

– Tack vare mikroskopens höga upplösning kan vi förstå olika proteiners funktioner i förhållande till deras naturliga position i cellen. Innan vi hade möjlighet att nyttja dessa tekniker hade vi bara en vag föreställning om var dessa proteiner fanns i cellerna, säger Hjalmar Brismar.

Hans forskargrupp samarbetar frekvent med en av Nobelpristagarna, nämligen Stefan Hell.

– Stefan Hell är en väldigt energisk och extremt produktiv forskare och jag vill gratulera honom till Nobelpriset, säger Hjalmar Brismar.

Scilifelab (Science for Life Laboratory) är ett samarbete mellan fyra universitet i Stockholm och Uppsala: KTH, Stockholm Universitet, Karolinska Institutet och Uppsala Universitet.

Text: Camilla Wernersson