Ekholm avgår som KTH-ordförande

Publicerad 2017-01-16

Börje Ekholm lämnar sitt uppdrag som ordförande för KTH. Han hänvisar till sitt arbete som nytillträdd vd för telekombolaget Ericsson för att han slutar några månader innan en ny styrelse utses.

Börje Ekholm slutar.

Börje Ekholm har ingått i KTH:s styrelse sedan 2008 och varit dess ordförande sedan maj 2010.

– KTH är en fantastisk inrättning med enastående fakultet och studenter. KTH kommer alltid att ha en stor plats i mitt hjärta, säger han i en kommentar till beskedet.

I oktober förra året kom nyheten att Börje Ekholm fått jobbet som vd på Ericsson – en tjänst som han nu tillträtt vilket inte gör det möjligt att leda arbetet i KTH:s styrelse de kommande månaderna på ett tillfredställande sätt, skriver han i sin begäran om att lämna ordförandeskapet.

– Vi är glada att Börje Ekholm lett KTH:s styrelse under de här snart sex åren. Att han väljer att sluta några månader tidigare än tänkt är givetvis fullt förståeligt, säger KTH:s rektor Sigbritt Karlsson.

Helene Biström, vice ordförande, tar över ansvaret att leda styrelsen fram till sista april då ny styrelse ska vara utsedd.

Text: Christer Gummeson

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se