Engångstoaletten lika viktig som bilen

Publicerad 2012-02-27

Peepoo. Så heter den, engångstoaletten som upfanns och utvecklades av KTH-professorn Anders Wilhelmson år 2005, och som sedan gjort succé. Nu har Peepoo valts ut till en av de 100 viktigaste innovationerna någonsin.

Peepoo knappast i dåligt sällskap, bland de 100 viktigaste innovationerna återfinns även datorn och bilen.

Idag saknar 2,6 miljarder människor tillgång till en vettig toalett. Resultatet är förödande då livshotande epidemier som kolera sprids mycket lätt. Det är här Peepoo kommer in i bilden. Peepoo är nämligen en påse som man gör sina behov i, och som bryter ner avföringen, tar bort farliga bakterier och gör det till gödsel.

Som engångstoalett i till exempel utvecklingsländer räddar den liv. Varje år dör nämligen två miljoner människor på grund av vatten som förorenats av avföring. 1,5 miljoner av dessa är barn.

Det är Tekniska museet i Stockholm som har låtit svenska folket välja de 100 viktigaste innovationerna genom tiderna. I statistiskt säkerställda undersökningar har vuxna samt skolelever i årskurs sex svarat på vilka de anser vara tidernas viktigaste uppfinningar. Det är alltså i detta sammanhang Peepoo har platsat. Med all rätt då Peepoo skördat framgångar, och fortsätter göra det.

Engångstoaletten hamnar knappast i dåligt sällskap, bland de 100 viktigaste innovationerna återfinns även datorn, pacemakern, internet, bilen, kylskåpet och preventivmedel. För att nämna några få uppfinningar som påverkat mänskligheten.

Värt att notera är att från 2006 till 2009 utvecklades Peepoo genom ett samarbete mellan KTH och Sveriges lantbruksuniversitet, SLU.

Utställningen 100 innovationer hade premiär på Tekniska museet i fredags, och kommer att visas ända fram till 2015. Mer information hittar du på denna webbplats: www.100innovationer.com

För mer information om Peepoo, kontakta Anders Wilhelmson på 08 - 790 85 12 eller anders.wilhelmson@arch.kth.se.

Peter Larsson