Johanna Lindström (t v) och Mimmi Lindgren skriver in artiklar om teknikkvinnor i Wikipedia. (Foto: Marc Femenia)

Fler förebilder skrivs fram på nätet

Publicerad 2019-03-11

Internet är mansdominerat, men det kan förändras. I skrivarstugor på KTH författades biografier över framstående kvinnor för uppslagsverket Wikipedia på internationella kvinnodagen.

Funktionärer från Wikimedia stöttar volontärerna i skrivarbetet.

Fyra gånger fler artiklar på Wikipedia handlar om män än om kvinnor – och 90 procent av alla artiklar skrivs av män. I årets upplaga av Wikigap, en global kampanj arrangerad av UD och Wikimedia, bidrog frivilliga världen över till att försöka råda bot på skevheten.

Ett 40-tal volontärer, studenter och andra engagerade, samlas i KTH:s bibliotek för att skriva, uppdatera och översätta artiklar om kvinnliga teknikprofiler.

Mimmi Lindgren, som pluggar elektroteknik, deltog även i fjol då hon översatte en artikel om Edith Clarke, en av världens första kvinnliga elektroingenjörer. Den här gången ger hon sig i kast med Chieko Asakawa, japansk datavetare, som trots sina framgångar inte är lika synlig på nätet som många av hennes manliga kollegor.

– Det finns påfallande lite svenskspråkigt material om kvinnliga tekniker, förhoppningsvis kan jag bidra till att förbättra. Det känns kul att göra avtryck, jag fick många uppmuntrande kommentarer senast, säger Mimmi Lindgren.

Elaheh Maleksadeh vill påverka synen på kvinnor och teknik.

Anna Sandell, it-konsult och civilingenjör i teknisk fysik, beklagar att teknikkvinnorna är så få i världens största digitala användargenererade uppslagsverk.

– Det är så mycket som bara blir som det blir, vilket är synd. För mig känns det bra att hjälpa till att jämna ut obalansen.

Hon skriver på en artikel om Ylva Ryngebo, svensk röntgensjuksköterska och uppfinnare, som ligger bakom ett märkset för röntgenpatienter. Systemet är standard i dag på alla röntgenavdelningar i landet.

– Det behövs förebilder, både för killar och tjejer. En forskare eller uppfinnare behöver inte vara på något särskilt sätt, det kan vara vem som helst som stöter på problem och vill lösa det.

Iranska Elaheh Maleksadeh, masterstudent från Shiraz, översätter en artikel till persiska om en annan pionjär, Carol Shaw, en av de första kvinnorna att träda in i den manligt dominerade världen av dataspelsdesigner.

Linda Arende från Riga översätter en text om en lettisk skådespelerska.

– Det känns fint att kunna påverka synen på kvinnor och teknik. Vi är i minoritet i klassrummet, i samhället och på nätet, det är något jag vill ändra på. Om vi inte själva försöker blir det inget av – ingen kommer göra det åt oss, säger Elaheh Maleksadeh.

Linda Arende, utbytesstudent från Rigas tekniska universitet, siktar bredare. Hon vill nyansera bilden av hur en kvinna ska vara och uppträda.

I sin hemstad har hon stött på många fördomar, även hot och hat. Nu har valt att översätta en artikel till engelska om den lettiska skådespelerskan Elza Radziņa – tipset kom från hennes vänner på Twitter.

– Jag kommer att fokusera på hennes professionella bakgrund. Giftermål och familjeliv lämnar jag därhän, säger hon och fortsätter:

– Det är första gången jag redigerar på Wikipedia. Nästa gång ska jag ta mig an nutida, levande människor – det känns om en helt ny värld öppnar sig för mig.

Text: Christer Gummeson

• Wikigap arrangerades första gången 2018 på internationella kvinnodagen. Flera parallella events anordnades i nära 50 länder tillsammans med Sveriges ambassader, lokala aktörer och samarbetspartners. Kampanjen resulterade i 13 000 nya Wikipedia-artiklar på 30 olika språk av 18 000 volontärer.
  • Även i år inleddes kampanjen 8 mars med ett tiotal event, vilket kommer att följas av flera event närmaste månaden världen över.
Innehållsansvarig:redaktion@kth.se
Tillhör: Om KTH