Förarlösa bilar i fokus vid spanskt statsbesök

Man styr en bil på en skärm och andra människor tittar på.
Kung Felipe VI av Spanien fick pröva att fjärrstyra en förarlös bil på ITRL.
Publicerad 2021-11-25

Den svenske och spanske kungen fick ett smakprov på KTH:s forskning inom framtidens hållbara transporter vid ett besök på KTH och forskningslabbet Integrated Transport Research Lab (ITRL).
– Besöket kan ses som ett kvitto på KTH:s långvariga och framgångsrika samarbeten med spanska universitet inom både forskning och utbildning, sade Sigbritt Karlsson, rektor på KTH.

Närmare 70 personer besökte under förmiddagen 25 november KTH. I följet ingick bland andra, förutom kungarna, energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman samt svenska och spanska företagsrepresentanter. Besöket på KTH var en av punkterna på agendan under det spanska kungaparets två dagar långa statsbesök.

Man visar liten bil för en samling människor.
Svenska och spanske kungen får en demonstration av förarlösa bilar av doktoranden Frank Jiang på ITRL.

– Det är extra roligt att vi får visa upp ett av våra starka forskningsområden och förhoppningsvis kan besöket inspirera till nya samarbeten, sade Sigbritt Karlsson.

Efter välkomsthälsningar och introduktion av ITRL stod en paneldiskussion på programmet. Erik Ekudden, teknikchef på Ericsson, Camilla Dewoon, kommunikationsdirektör på Scania, Oscar Pallarols innovationsdirektör på spanska Cellnex samt Luis Moreno, vd, CTAG gav olika perspektiv på omdaningen av transportsystemet och dess utmaningar kring infrastruktur, säkerhet och hur självkörande fordon ska kunna färdas genom Europa med olika system i respektive land.

Samarbete vägen framåt

Erik Ekudden nämnde bland annat hur avgörande samarbete är i utvecklingen av framtidens transporter:

– Samarbete både inom EU och globalt behövs inom informations-och kommunikationsteknologi, nyckelindustriföretag och akademi för branschens digitalisering. I transformationen av transporter samarbetar vi med Scania och KTH i ett antal projekt, och kompletterar dem med andra projekt på EU-nivå.

Enligt Luis Moreno är nyckelteknologier som AI, självkörande bilar, big data, 5 G-uppkopplade fordon och Internet of Things avgörande ingredienser för den fortsatta utvecklingen.

Paneldeltagarna var helt ense om att vägen fram för framtidens hållbara transporter är samverkan och samarbeten av olika slag.

System för säkrare självkörande bilar

En kvinna och tre män samtalar.
Kung Carl XVI Gustav i samtal med Sigbritt Karlsson, rektor och minister Anders Ygeman utanför ITRL.

Därefter gick alla vidare till ITRL för en demonstration av ett säkerhetssystem för fjärrstyrning av självkörande bilar. Systemet har tagits fram av doktoranden Frank Jiang på KTH.

Jonas Mårtensson, föreståndare för ITRL som också presenterade forskningscentret på plats:

– Det är hedrande att få visa upp vår forskning och ett tecken på hur relevant den är. Men det är också en möjlighet att visa hur framgångsrik och fruktbar samverkan med stora svenska företag och andra externa aktörer kan bli. Det är ITRL ett bra exempel på.

Om samarbete med spanska universitet

KTH har ett omfattande samarbete med flera av Spaniens universitet. År 2019 valde 72 spanska studenter att studera på KTH och 25 studenter från KTH tog chansen att studera i Spanien. Och just nu har KTH 30 studenter som studerar på masternivå från olika spanska universitet.
När det gäller sampubliceringar av vetenskapliga artiklar är spanska forskare bland de tio länder som KTH sampublicerar mest frekvent med där elektro- och elektronikteknik och materialvetenskap är två populära områden. Även ur ett europeiskt perspektiv är Spanien en frekvent partner i olika vetenskapliga samarbeten och nätverk.

Text: Jill Klackenberg

Foto: Fredrik Persson