Föreläsning med den fria programvarans förgrundsgestalt

Publicerad 2008-02-22

Hedersdoktorn vid KTH, den fria programvarans förgrundsgestalt, datagurun, kultfiguren Richard M. Stallman kommer till KTH och håller ett föredrag om sin livsgärning och sina skötebarn ”The Free Software Movement and the GNU/Linux Operating System”.

Han promoverades 1996 (i sin frånvaro) till hedersdoktor vid KTH med motiveringen:

”Richard M Stallman, 57, utbildades vid Harvard i USA och gjorde samtidigt en pionjärinsats vid AI - artificiell intelligence -laboratoriet på MIT.

Han har vigt sitt liv åt att förverkliga sin idé om the Free Software – den bästa programvaran ska vara fri för alla. Många av de viktigare datorprogrammen som används på KTH är skrivna av Stallman eller kommer från hans Free Software Foundation.

Stallman höll en föreläsning på KTH 1986 som är smått historisk. Han är en stor idol och ett föredöme för en hel generation datorintresserade ungdomar. Stallman har visat att datalogisk briljans kan förenas med moraliskt engagemang och samhällsansvar.”

Tid: Tisdagen 26 feb 2008 kl. 17.15
Plats: sal F1, Lindstedtsvägen 22, Campus Valhallavägen

Kom i god tid då tvåhundra platser redan är bokade. Återstående trehundra sittplatser är till för KTHs studenter, personal och allmänhet. Bokbord och mingel gäller fram till 17.30 då arrangörerna; KTH, Unionen och Free Software Foundation Europe, hälsar hedersgästen välkommen.

Richard Stallmans webbplats

Olle Blomqvist