Förkämpe för kvinnors och barns hälsa får KTH:s innovationspris

Porträttbild av Rustam Nabievs
Rustam Nabievs utvecklar teknik för e-hälsa som räddar liv i utvecklingsländer. Foto: Patrik Lundmark
Publicerad 2021-07-01

När KTH Innovation Award delas ut för första gången går det till Rustam Nabiev. Han har en glasklar vision: "En dag ska ingen mamma och inget barn lida eller dö av förebyggbara sjukdomar". Fram till idag har över 900 000 barn hjälpts av pristagarens innovation, så resan mot det viktiga målet har startats.

Rustam Nabiev erhåller KTH Innovation Award i egenskap av medgrundare till Shifo, en icke-vinstdrivande organisation inom e-hälsa som jobbar med teknik som ska förhindra att barn i utvecklingsländer dör till följd av undervaccination. Han är också den som haft huvudansvaret för utvecklingen av tekniken som Shifo tillhandahåller.

Så här lyder motiveringen:

"Den första mottagaren av KTH Innovation Award personifierar KTH:s anda: att arbeta för en ljusare morgondag. KTH Innovation Award tilldelas Rustam Nabiev för att ha tagit sig an den enorma utmaningen att inga mödrar eller barn ska dö av sjukdomar som går att förebygga, och för hans kreativitet, uthållighet och mod i att implementera lösningen med de som främst behöver den".

KTH:s rektor Sigbritt Karlsson berättar att Rustam Nabievs är en positiv förebild för universitetet.

– KTH:s kärna är teknisk forskning och utbildning och att arbeta för ett bättre samhälle, inte minst i världens utvecklingsländer. Rustam Nabiev arbetar verkligen i den andan, och som KTH:s rektor är jag stolt över vad han har åstadkommit. Världen behöver fler människor som Rustam Nabiev, säger Sigbritt Karlsson.

– Hur det känns att få KTH Innovation Award? Det var en stor överraskning. Så jag är både överraskad och glad, säger Rustam Nabiev.

Hälsodata digitaliseras genom smart papper

Han berättar vidare att Shifos teknik är en form av smart papper, blanketter som kryssas i för hand och där insamlat hälsodata sedan digitaliseras. Tekniken ska kunna användas oavsett förutsättningar när det kommer till infrastruktur, exempelvis tillgång till elektricitet. Redan idag har ett stort antal barn registrerats på detta sätt i länder som Uganda, Afghanistan och Gambia.

Rustam Nabiev har bland annat en bakgrund som student vid KTH där han studerat datavetenskap. En tid i hans liv som hjälpt honom framåt.

– Det var i samband med min uppsats som jag genomförde på KTH och Karolinska Universitetssjukhuset som jag lärde mig mycket om telemedicin och e-hälsa. Jag förstod vilka möjligheter som fanns att förbättra länders sjukvårdssystem. Efter att ha varit involverad i olika projekt i bland annat Afrika och Asien fick jag därefter en god förståelse för de ojämlikheter som finns, särskilt när det gäller tillgången till sjukvård. Så jag bestämde mig för att viga mitt liv åt att försöka göra någonting åt detta globala problem.

Peter Ardell
Foto: Patrik Lundmark

För mer information, kontakta Lisa Ericsson, avdelningschef för KTH Innovation, på 08-790 66 07 eller lisaeric@kth.se.

Om KTH Innovation Award

• KTH Innovation Award delas ut till "en eller flera personer med anknytning till forskning eller utbildning vid KTH vars innovations- och entreprenörskapsgärningar har bidragit till utveckling av ny kunskap och samhällsnytta."

• KTH Innovation Award delas ut till personer från KTH som genom nyskapande innovationer bidragit till ett bättre samhälle. Priset instiftades 2020 genom donationer av Spotifys vd och grundare Daniel Ek och Mathias Uhlén, professor på KTH. Prissumman är 500 000 kronor.

• Priset delas ut för första gången den 1 juli 2021, vid en ceremoni på KTH.

• Mer om KTH Innovation Award https://www.kth.se/aktuellt/akademiska-hogtider/fame/the-kth-innovation-award-1.1045123

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se
Tillhör: Om KTH