Forskarutmärkelse till Mathias Uhlén

Mathias Uhlén. Foto: Håkan Lindgren
Publicerad 2017-09-22

Professor Mathias Uhlén vid KTH tilldelas Stiftelsen Forska!Sveriges forskarutmärkelse 2017. Han får priset för kartläggningen av människans proteiner. Utmärkelsen delas ut i samband med Forska!Sverige-dagen den 25 september.

Detta är inte bara en utmärkelse för mig utan också för alla som arbetat med kartläggningen av människans byggstenar med bas här i Sverige, säger Mathias Uhlén.

Biologisk och medicinsk forskning har blivit blivit alltmer teknik- och data-driven, konstaterar han. Dessutom har multi-disciplinära miljöer med komplementära kompetenser blivit allt viktigare, säger han. Ett exempel på detta är Science for Life Laboratory där forskare från fyra universitet samarbetar.

Mathias Uhlén är professor i mikrobiologi på KTH. 2003 påbörjade han arbetet med Human Protein Atlas, en kartläggning av människans proteiner i Human Protein Atlas – det största svenska forskningsprojektet någonsin. Kartläggningen blev klar 2014 och Human Protein Atlas används idag som en resurs av forskare från hela världen.

– Tack vare Mathias Uhlén har många forskare fått förutsättningar att öka sin kunskap om vår hälsa. Med Forska!Sveriges forskarutmärkelse vill vi uppmärksamma ett livsverk som spänner hela vägen från grundforskning till kommersialisering och till konkret nytta för patienter över hela världen, säger Anna Nilsson Vindefjärd, generalsekreterare för Forska!Sverige.

Forska!Sverige är en oberoende stiftelse som verkar för att förbättra villkoren för medicinsk forskning och dess tillämpning. Stiftelsen har grundats av personer från olika delar av samhället: politik, vård, universitet, näringsliv, patientföreningar, kultur och fackföreningar. Forska!Sveriges vision är att medicinsk forskning och företag ska utvecklas i eller flytta till Sverige och att medicinska framsteg snabbt ska komma befolkningen till godo.

Håkan Soold