Fortsatt högsta betyg i internationalisering

En jordglob mot blå bakgrund.
KTH:s internationella arbete har prisats för femte året i rad. (Foto: Unsplash)
Publicerad 2021-04-28

För femte året i rad får KTH högsta betyg för sitt arbete med internationalisering. Det är Stiftelsen för internationalisering av högre utbildning och forskning, STINT, som delar ut utmärkelsen till svenska lärosäten.

– Tack för att vi får behålla våra stjärnor. Det är ett mångårigt och medvetet arbete som många människor ligger bakom så det är verkligen roligt, sade Sigbritt Karlsson, när STINT presenterade årets resultat.

Med hjälp av ett internationaliseringsindex har STINT viktat 28 olika lärosätens internationella engagemang genom att titta på sex olika aspekter inom forskning, utbildning och personal på de olika lärosätena.

De olika aspekterna som mäts är internationella sampubliceringar, studentrörlighet, internationella doktorander, utbildningsprogram på engelska, fakultetens internationella akademiska erfarenheter och ledarnas internationella akademiska erfarenheter som ska spegla lärosätenas internationella prägel. Mätåret har varit 2019.

Bra trend

– Trenden för år 2019 är fortsatt positiv, vilket känns mycket bra, eftersom internationalisering och interkulturell kompetens blir allt viktigare i en mer polariserad värld. Nästa år finns det dock en risk att vi får se negativa effekter av pandemin, sade Andreas Göthenberg, vd för STINT.

Sigbritt Karlsson berättade i sitt anförande om några viktiga delar i KTH:s arbete för internationalisering och nämnde bland annat de sex strategiska partneruniversiteten och det nära samarbetet i form av studentutbyte och forskningssamarbeten. Deltagandet i universitetsnätverket Unite! och Stockholms trios Brysselkontor var andra satsningar som nämndes. Storbritannien, Sydkorea och USA är andra länder där samarbeten håller på att utvecklas ytterligare.

Afrika viktigt

Fyra plaketter med stjärnor på.
De lärosäten som alla fick fem stjärnor för sitt internationella arbete. (Foto: STINT)

– Afrika är också viktigt för KTH. En världsdel med många unga människor där vi byggt upp utbyte och samarbete inom Global Development Hub med syftet att hitta innovativa lösningar på globala utmaningar.

Förutom KTH hamnade även Handelshögskolan, Chalmers och Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, i den högsta kategorin och samtliga fick fem stjärnor för sitt internationaliseringsarbete.

Text: Jill Klackenberg

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se