Framsteg i kampen mot flygbuller

Mats Åbom, professor i teknisk akustik vid KTH och föreståndare för Centrum för hållbar luftfart. Foto: Peter Ardell

NYHET

Publicerad 2016-09-19

Måndagen den tredje oktober kommer tre förstudier om flygbuller att presenteras på KTH. Forskningen har utförts vid universitetets flygforskningscentrum och efter presentationerna kommer inbjudna experter att presentera olika sätt att minimera just oväsen från flygplan.

Flygbuller är en het fråga, inte minst i Stockholm där KTH inom ramen för Centrum för hållbar luftfart siktar på att bli ledande inom forskning mot oljudet från ovan.

– 50 procent av programmet denna dag handlar om att berätta om tre stycken förstudier kring flygbuller som KTH genomfört det senast året. Dessa förstudier behandlar bland annat hur man kan optimera flygbanor bättre genom att ta hänsyn till väder och vind vid beräkning av bullret. En tanke här är även att kunna förutsäga bullret som förväntas runt en flygplats, exempelvis under en vecka framåt i tiden.

Det berättar Mats Åbom, professor i teknisk akustik vid KTH och föreståndare för Centrum för hållbar luftfart.

En annan studie handlar om hur brantare ned- eller uppstigning kan påverka bullret. Detta är en omdiskuterad fråga och man har bland testat detta med viss framgång på flygplatsen Heathrow utanför London.

– Till sist presenterar vi resultatet från en forskningsstudie kring hur man bäst realiserar ett aktivt arbete kring miljö, till exempel buller hos myndigheter vars huvuduppgift är något annat. Det vill säga att miljöfrågorna alltid kommer i andra hand. Resten av programmet under denna dag täcker in allt från hur buller påverkar människan till ett teknikhistoriskt perspektiv runt buller och miljöfrågor.

Här är ett utdrag ur dagens program:

• "Förbättrade modeller för flygbuller som även inkluderar effekten av väder o vind", Ulf Tengzelius, KTH.
  • "Hur hanteras buller av Luftfartsystemet", Pernilla Ulfvengren, KTH.
  • "Sustainable knowledge production: The relation between quality, internationalisation and travel" Nina Wormbs, KTH.

Fförutom KTH-forskare deltar även andra ledande forskare på området och kommer att belysa olika aspekter av problemet med flygbuller.

• "Minskat buller via brantare landning", Bengt Moberg, Vernamack AB.
  • "How to design an optimal airspace?", Valentin Polishchuk, Linköping Universitet.
  • "Future aero engines and noise prediction", Tomas Grönstedt, Chalmers.
  • "Why is aircraft noise more annoying than other transportation noises?" Mats E. Nilsson, Stockholm Universitet.

När: Tredje oktober, 09:00 - 13:00.

Var: KTH Openlab, Multihallen, Valhallavägen 79, Stockholm.

Här är centrets webbplats inklusive komplett program .

Text: Peter Ardell

För mer information, kontakta Mats Åbom på 070 - 383 63 16 eller matsabom@kth.se.