KTH:s rektor Peter Gudmundson och Bombardiers VD Klas Wåhlberg är överens om gemensamma framtidsutsikter. (Foto: Camilla Cherry)

Gemensam framtid för KTH och Bombardier

Publicerad 2015-06-16

KTH:s tionde strategiska partnerskap är undertecknat. Den gemensamma avsiktsförklaringen mellan det globala transportföretaget Bombardier och KTH ska bana väg för såväl KTH:s utveckling som främja Sveriges innovationskraft genom att stärka landets internationella forskningsposition.

KTH:s rektor Peter Gudmundson undertecknade avsiktsförklaringen, ett Memorandum of understanding (MOU), med Klas Wåhlberg, VD för Bombardier Transportation i Sverige och Chief Country Representative.

Peter Gudmundson välkomnade den tionde strategiska partnern till ett samarbete som ska bidra till att rätt beslut tas på lång sikt när det gäller KTH:s framtida utveckling som utbildnings- och forskningsuniversitet.

– Bombardier har redan ett brett samarbetet med KTH och vi ser en potential att bredda det ytterligare, med engagemang från fler delar av KTH. Denna typ av företag kompletterar också våra övriga samarbetsparters i sina produkter och tjänster.

KTH:s och Bombardiers representanter vid undertecknandet.

Bland Bombardiers tidigare engagemang finns bland annat KTH Järnvägsgruppen och Vinnova Excellence Center ECO2 Vehicle Design. Bombardier har även en adjungerad professor vid KTH, samt ett antal övriga forskningsengagemang.

– Vi har redan i dag samarbeten inom så skilda områden som elkraftsteknik, fordonskunskap, signalsystem och KTH Executive School. Tack vare partnerskapet kan vi nu knyta samman dessa vilket ger bättre synergier, korsbefruktningar och en hävstång i samarbetet, säger Klas Wåhlberg på Bombardier.

Företaget har även ett partnerskap med Mälardalens högskola och Klas Wåhlberg betonade särskilt tillgången till företagets globala traineeprogram som ytterligare kan skapa nätverk mellan företaget och akademierna.

– Vi har i dag sju procent av den totala arbetsstyrkan i Sverige men 20 procent av alla ingenjörer. Det ställer höga krav på oss att vidmakthålla och utveckla vår kompetensbas. Vi måste ligga i framkant och det nya samarbetet med KTH ger en vinna-vinna-situation för bägge parter.

Text: Magnus Pahlén Trogen

Brett anslag ger starkt genomslag. KTH:s strategiska partnerskap omfattar flera ämnesområden med inslag av personutbyten, utbildningssamarbeten, rekrytering och forskningssamarbeten. Bland exemplen på resultaten av partnerskapen finns det gemensamma forskningscentret Integrated Transport Research Lab (ITRL) där såväl Scania som Ericsson deltar, ett flertal forskningsinitiativ samt arenan Open Lab där studenter, lärare och forskare arbetar med samhällsutmaningar inom allt från teknik till hälsa.
Läs mer om samverkansmodellen .

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se
Tillhör: Om KTH