Elever från Tumba gymnasium övar på effektiva produktionsflöden – genom att bygga en Legomodell av en lastbil. (Foto: Håkan Lindgren)

Gymnasieelever provade på industriproduktion

Publicerad 2020-02-04

Ett hundratal elever från Tumba Gymnasium besökte KTH under Södertälje Science Week. Bland annat fick de prova på Scanias produktionsmodell genom att bygga en Legomodell av en lastbil.

Hanna Pakdaman, studentambassadör, tycker att Södertälje Science Week är ett bra sätt att fånga upp gymnasieelevers intresse för teknik.

”Är det någon av er som har jobbat i modulsystem någon gång?” Det frågar Carin Säll, som jobbar med employer branding på Scania, de cirka hundra eleverna från Tumba Gymnasium som kommit till Södertälje Science Week på KTH Södertälje. Ingen svarar ja. Carin försöker igen och frågar ” Är det någon av er som har byggt med Lego någon gång?” Alla svarar ja.

Carin och hennes kollega Mikael Pettersson är på Södertälje Science Week för att berätta för eleverna från Tumba Gymnasium om Scania som företag och hålla i en övning där ungdomarna får prova på företagets modell för effektiva produktionsflöden. Uppgiften är att i grupper om sex – liknande de mini-team de har på Scania – bygga en Legomodell av en lastbil så effektivt som möjligt.

På Scania jobbar man med produktion i modulsystem och Lego är världens med kända modulsystem, konstaterar Carin. Och att bygga så effektivt som möjligt betyder i det här sammanhanget hög kvalitet i byggandet och på så kort tid som möjligt. Den grupp som blir klar snabbast och med alla bitar på rätt plats vinner.

Skapa intresse för teknisk utbildning

Att bjuda in gymnasieelever är ett viktigt inslag på Södertälje Science Week, konstaterar Robert Kingfors, vd på Södertälje Science Park som arrangerar den här teknikveckan.

En färdig modell av lastbilen visas upp för de tävlande lagen.

– Den här satsningen just på gymnasieskolan gör vi här för att visa att vi har en fantastisk utbildning på KTH här i Södertälje och vi har så nära till bolagen här. Både de stora som Astra Zeneca och Scania, men även de små bolagen, säger han.

På eftermiddagen besöker ena hälften av Tumbaeleverna Astra Zeneca och andra hälften besöker Scania. Men innan dess får de en guidad rundvandring på KTH Södertälje. En av grupperna visas runt av en av KTH:s studentambassadörer, Hanna Pakdaman. Hon tycker att Södertälje Science Week är ett bra sätt för att få gymnasieelever att bli nyfikna på och intresserade av teknisk utbildning.

– De får tillfälle att se vad en ingenjör gör. Det här lean-spelet där de bygger en lastbil, till exempel. Det gör att de kommer in i ett tankesätt, det är taktik och samarbete det handlar om, säger Hanna Pakdaman.

Samarbete en framgångsfaktor

Full koncentration råder vid de olika borden. I en del grupper tar man ett moment i taget och var och en jobbar lite för sig själv. Andra grupper samarbetar mer, fördelar uppgifterna sinsemellan, monterar olika delar, motor, chassi, hjul – och sätter sedan ihop lastbilen. 9,34 minuter senare ropar ett av lagen att de är klara. Carin Säll kontrollerar att leveransen håller tillräckligt hög kvalitet, att alla bitar är på plats.

Evalene Israelsson var med i ett av de vinnande lagen.

Mikael Pettersson konstaterar att ett bra samarbete var en framgångsfaktor för det vinnande laget.

– Här såg jag alla fingrar gå. Alla byggde. De hade en taktik från början, säger han.

Får bygga två gånger till

På Scania jobbar man också med ständiga förbättringar. Processerna kan alltid göras ännu mer effektiva. Därför får grupperna montera isär lastbilarna igen, prata ihop sig om hur de kan jobba effektivare när de bygger ihop lastbilen en gång till. Och nu är det flera av lagen som har bytt strategi och taktik och samarbetar mer.

Den här gången är det ett nytt lag som vinner med tiden 6,34 minuter. Evalene Israelsson, en av lagmedlemmarna, konstaterar att de jobbade mer strukturerat den här gången och att det var därför de var snabbast.

– Vi hade mer ordning på vad var och en skulle göra, säger hon.

Grupperna får montera isär lastbilarna och bygga en tredje gång. Det vinnande laget monterar lastbilen ännu snabbare än andra omgången. Tiden blir nu 5,17 minuter.

Text: Håkan Soold

Innehållsansvarig:press@kth.se
Tillhör: Aktuellt
Senast ändrad: 2020-02-04