Hållbarhet står i fokus på Södertälje Science Week

Bilden föreställer KTH:s campus i Södertälje.
KTH:s campus i Södertälje. Foto: Jonas Thorén.
Publicerad 2022-01-28

Liveseminarier om hållbar utveckling, hållbar produktion och stadsutveckling. Årets upplaga av Södertälje Science Week 2–6 februari är även i år ett digitalt arrangemang och bjuder på över 60 programpunkter.

Åhörarna får ta del av den senaste kunskapen inom hållbar produktion. Dessutom presenteras nyheter kring lean produktion och agilt arbetssätt. Det finns också möjlighet att besöka KTH:s samarbetspartner Scania och Astra Zeneca digitalt under dagen.

På onsdagen får gymnasieelever träffa de två partnerföretagen som tillsammans med Unga Forskare och KTH arrangerar Science Week-skolan där eleverna får inspiration och uppslag till vad de kan studera och arbeta med i framtiden.

Porträtt av Monica Bellgran.
Monica Bellgran, professor i hållbar produktion på KTH.

– Det fina med Science Week är att det finns något för alla, olika dagar har olika teman, säger Monica Bellgran , professor i hållbar produktion på KTH.

Hon är också är bisittare till årets moderator Lydia Capolicchio under torsdagseftermiddagen.

– Torsdagen kommer att ge en bra bild över vad som händer just nu inom området hållbar produktion, och vilken omställning industrin befinner sig i, säger hon.

Bellgran reflekterar kring seminarierna med moderatorn Lydia Capolicchio

Från en studio på Campus Södertälje kommer Monica Bellgran att tillsammans med Lydia Capolicchio dela sina reflektioner kring det som kommer upp på seminarierna med åhörarna.

Hon medverkar också i ett av seminarierna 2 februari som handlar om ett projekt hon är involverad i. Det handlar om hur startups kan satsa på produktion i Sverige. Många startups med fysiska produkter överlever inte den så kallade ”dödens dal”, det vill säga övergången från prototyp till serieproduktion, enligt Monica Bellgran. Med initiativet ”Produktionsänglar” får startups hjälp att bygga upp sin produktion med svenska tillverkare i Sverige.

– Tyvärr rekommenderas startups idag oftast att gå till lågkostnadsländer med sin första produkt. Det finns exempelvis speciella ”Kina-mäklare” som hjälper bolagen att hitta tillverkare, säger Monica Bellgran.

Hållbart att producera i Sverige

Det är inte konstigt att produktionen hamnar utomlands om man inte vet hur man ska hitta svenska producenter och kanske dessutom får höra att det är billigare utomlands, konstaterar hon.

– Det är en myt som vi måste börja ifrågasätta. Vad kostar exempelvis risk för dålig kvalitet på grund av kommunikationsmissar, eller långa leveranstider?

Det finns också en hållbarhetsaspekt i att producera i Sverige. Här finns exempelvis ett energisystem som bidrar till att svenska tillverkare kan producera mer hållbart än utländska konkurrenter.

– Många små- och medelstora företag börjar nu arbeta för att bli än mer hållbara och cirkulära, inte minst i produktionen, säger Monica Bellgran.

Det är viktigt att företagen så snart som möjligt får in hållbarhet i sin dagliga styrning och i det kontinuerliga förbättringsarbetet, konstaterar hon.

– Att inkludera en hållbarhetsrapport i företagets årsrapport blir också nödvändigt. Så det är en hel del som krävs av företagen framåt.

Södertälje Science Week arrangeras av Södertälje Science Park tillsammans med KTH, Scania, AstraZeneca, Södertälje kommun och ett 40-tal medarrangörer. Eventet sänds både på Södertälje Science Weeks webbplats  och på Dagens Industris webbplats.

Här är hela programmet.

Anna Gullers / Håkan Soold