Han banar väg för företag i Silicon Valley

INNOVATION

Publicerad 2015-09-03

Donnie Lygonis, affärsutvecklingscoach på KTH Innovation, ska under tio månader hjälpa företag att etablera sig och utvecklas i Silicon Valley.
– Jag är verkligen smickrad och glad. Det känns jättespännande att få lägga grunden till en nationell plattform på plats i USA, säger Donnie Lygonis.

Donnie Lygonis, affärsutvecklingscoach på KTH Innovation, ska under tio månader arbeta i Silicon Valley. (Foto: Camilla Cherry)

Han är först ut i Vinnovas fyraåriga Fellowship-program som finansieras av Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse där två stipendier på sammanlagt 20 månader kommer att utlysas årligen. Stipendiaterna går omlott en period och målet är att utveckla nätverk och bana väg för olika typen av samarbeten, startups och etableringar.
– Det känns hedrande att vara först på plan. Min roll blir något av matchmakerns, som ska korta vägarna, inte minst inom högskoleområdet.
Donnie Lygonis har redan i dag mycket kontakter i innovationernas och etableringarnas förlovade land efter de återkommande resor till Silicon Valley som KTH Innovation gjort under de senaste tre åren med sitt program "Brighter Startup Program".
– Dessa resor har varit på 1-2 veckor så det känns ju som en fantastisk möjlighet att komma in i det på riktigt under en längre tid.
Vad är det som gör Silicon Valley så åtråvärt?
– Det är fortfarande en av de smältdeglar som har starkast lyster i världen även om det finns andra - till exempel London och Berlin i Europa. Men det blir också en självuppfyllande profetia som drar till sig idéerna, innovatörerna och pengarna. Det är helt enkelt där det händer.
Vad är den största skillnaden om du jämför med företag i Sverige?
– Generellt kan man säga att tempot är mycket högre och i USA älskar man underdogen. Därför får man misslyckas och försöka igen och igen med nya idéer. Det riktiga misslyckandet är när man slutar försöka. Och man får även lyckas så klart. I Sverige vågar man bara sticka ut hakan lite lagom, anser Donnie Lygonis.
I en alltmer globaliserad värld blir den här typen av verksamhet allt viktigare liksom samarbete med universitets- och högskolevärlden.
- I Silicon Valley finns ett väl utvecklat samarbete med Stanford till exempel och en lång tradition av utbyten med lärosäten, säger Donnie Lygonis.
Från och med den 15 oktober är han på plats i Silicon Valley.
Text: Jill Klackenberg