Han medverkar till säkra transporter av miljontals doser Covid-vaccin

Porträttbild på Niklas Adamsson
Niklas Adamsson ansvarar för den operativa verksamheten på företaget Envirotainer, som tillverkar och hyr ut kylcontainrar för internationella flygtransporter av temperaturkänsliga läkemedel och vacciner.
Publicerad 2021-03-11

KTH-alumn Niklas Adamsson berättar om utmaningarna med att distribuera temperaturkänsligt vaccin till olika kontinenter.

Ungefär hur många doser Covid-vaccin har levererats av er från Stockholm ut i världen hittills under pandemin?
– Hittills har vi distribuerat cirka 55 miljoner doser Covid-vaccin mellan olika världsdelar. Siffran ökar varje dag – vi har 6 500 aktiva kylcontainers för flygfrakt.

Vit kylcontainer för frakt av temperaturkänsligt vaccin

Vad är de största riskerna med leveranserna?
– Förseningar är den största risken, eftersom logistiken är väldigt komplex. Det kan handla om eventuella störningar i vaccinproduktionen eller om fördröjning av myndighetsgodkännanden. Planeringen påverkas även av att vaccinet ska transporteras väldigt långa sträckor, exempelvis från Asien till Sydamerika eller från Europa till Australien.
– Det är otroligt viktigt att samtliga delar av logistik-kedjan samarbetar på bästa sätt. Här ingår myndigheter, vaccinproducenter, fraktbolag, flygbolag och containerleverantörer.

Vad ser du som det mest spännande med leveransverksamheten inför framtiden?
– Storleken. Den här sortens globala logistik-operation har världen aldrig tidigare sett. Alla människor i alla världens hörn måste få vaccin levererat till sig. Och att vi som ett svenskt bolag har en kritisk roll i den här globala kampen, det känns otroligt spännande.

Vad är du som verksamhetschef på Envirotainer mest stolt över när det gäller företagets verksamhet?
– Att få vara med och göra skillnad. Utöver distributionen av Covid-vaccin distribuerar vi även över 130 000 pall med temperaturkänsliga läkemedel och vaccin varje år.

Katarina Ahlfort
Foto: Envirotainer

KTH-bakgrund Niklas Adamsson

-Började läsa farkostteknik på KTH 1998-2002, för att sedan doktorera i maskinkonstruktion, integrerad produktutveckling 2007.

Fakta Envirotainer

-Antal anställda: 300, varav 200 verksamma i Sverige i lokaler mellan Stockholm och Arlanda.
-Företaget ligger i ett industriområde längs med E4:an från Stockholm ut mot Arlanda.

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se
Tillhör: Om KTH