Hennes arbete prisas för nyskapande

Hedvig Kjellström, universitetslektor på KTH
Publicerad 2010-09-20

För 10 år sedan skrev KTH-forskaren Hedvig Kjellström en vetenskaplig artikel tillsammans med Michal Black och David Fleet, och som de sedan skickade till ECCV, en av tre viktiga konferenserna inom datorseende. Nu, tio år senare, prisas hon och hennes kollegor för samma artikel då den visats sig vara mycket nyskapande.

– Vi får Koenderink-priset 2010 för att vårt arbete har stått sig med tiden och fortfarande betraktas som nyskapande, säger Hedvig Kjellström, universitetslektor i datalogi på Skolan för datavetenskap och kommunikation vid KTH.

Hon tillägger att inom datalogi, ett ämnesområde till vilket datorseende hör, är artiklar till konferenser minst lika viktiga som de som skickas till vetenskapliga tidsskrifter. Detta eftersom ämnesområden rör sig framåt så snabbt.

Hedvig Kjellström artikel som hon och hennes kollegor prisas för heter "Stochastic Tracking of 3D Human Figures Using 2D Image Motion".

– Den handlar om rekonstruera mänskliga rörelser i 3D från en video i 2D. I 2D video saknas till exempel information om djup, men detta och andra osäkerhetsfaktorer kan ersättas med generell information om hur människor rör sig. Sådan information finns att tillgå, och arbetet beskriver hur det går till att gissa sig till den mest sannolika rörelsen baserat på denna information, säger Hedvig Kjellström.

För mer information, kontakta Hedvig Kjellström på 08 - 790 69 06 eller hedvig@csc.kth.se.

Peter Larsson