Hittar hjärtfel med hjälp av artificiell intelligens

Johan Eklund, Entreprenörskapsforum, Susanne Nyberg Brehnfors, Tillväxtverket, Max M Mohammadi, Hippogriff och Carl-Johan Rehnvall, Triton Advisers Sweden AB.

NYHET

Publicerad 2018-01-19

När bland andra Tillväxtverket och Entreprenörskapsforum den 18 januari utsåg Årets studentföretagare 2018 så föll valet på KTH-studenten Max M Mohammadi. Anledningen är bland annat att han utvecklat Heartstrings, en teknik för att tidigt diagnosticera hjärt- och kärlsjukdomar med hjälp av artificiell intelligens.

Dubbelt så effektiv, tio gånger snabbare och 49 gånger billigare än befintliga diagnosmetoder. Så presenterar Max M Mohammadi och de andra i företaget Hippogriff deras diagnosteknik. Enligt bolaget, som Max M Mohammadi är grundare av, så har Heartstrings potential att rädda uppåt en miljon människoliv per år.

För allt arbete han lagt ner får han alltså utmärkelsen, som bland annat består av 150 000 kronor och en entrébiljett till den internationella finalen i samma tävling i Toronto, Kanada.

Här är juryns motivering till varför Max M Mohammadi får utses till Årets studentföretagare 2018:

"En ödmjuk entreprenör med förmåga att nyttja kompetens på ett strategiskt sätt. Genom fler användare utvecklas produktens kvalitet och intelligens och med hjälp av innovativ teknik får han fler hjärtan att slå längre."

Själv berättar Max M Mohammadi att han är oerhört tacksam för priset och chansen att representera Sverige i den globala tävlingen. Att bli Årets studentföretagare betyder väldigt mycket och kan hjälpa till att realisera de mål Max M Mohammadi har.

Årets studentföretagare är en tävling för studenter på kandidatnivå som vid sidan av studier på universitet eller högskola äger och driver företag. Tävlingens syfte är att uppmärksamma och stödja kreativa studenter med stor entreprenörsanda. Årets studentföretagare är en del av den internationella tävlingen Global Student Entrepreneur Awards (GSEA).

Max M Mohammadi har tidigare vunnit bland annat tävlingen Global Idea2Product i Brasilien och fått utmärkelsen The European Youth Award Winner 2015 i kategorin "Healthy life". Han har tagit två examina vid KTH: "Entrepreneurship and Innovation Management" samt "Hållbar energiteknik".

Text: Peter Ardell

För mer information, kontakta Max M Mohammadi på 070 - 715 81 16 eller mohmoh@kth.se.