”Innovation stänger aldrig”

– På Kista Mentorspace får idéer spelrum

Bild av 3D-skrivare som illustrerar den kreativa miljön på Kista Mentorspace.
Kista Mentorspace är en mötesplats där idéer och innovation frodas dygnet runt.
Publicerad 2021-06-04

En öppen miljö där kunskapsöverföring människor emellan står i centrum. Kista Mentorspace är en kreativ plats där akademiker, näringsliv och lokala myndigheter möts på ett sätt som utrustar studenterna för att bidra till samhället såväl socialt och ekonomiskt som kunskapsmässigt.

Kista Mentorspace  är en plats för idéer och innovation. Därför är det öppet 24 timmar om dygnet, konstaterar Mark Smith , professor vid avdelningen för elektronik och inbyggda system på KTH, som leder verksamheten på Mentorspace. Han har själv har en bakgrund som ingenjör i ett tjugotal år i världens främsta innovationsmiljö, Silicon Valley.

– Ingenjörer får idéer 24 timmar om dygnet. Och när en idé kommer spelar det ingen roll vad klockan är, som ingenjör och vetenskapsman måste du börja testa och mäta på en gång. Så vi stänger aldrig. För innovation stänger aldrig, säger han.

På Mentorspace, som är en verkstad för kunskaps- och erfarenhetsutbyten inom ämnet elektroteknik och datavetenskap. möts studenter, industri och forskare för att utveckla idéer, bygga prototyper eller ta fram nya lösningar och koncept. Hit kommer skolor från hela Stockholm för att testa och jobba fram nya idéer. Mark Smith och hans studenter interagerar med studenter från Hyper Island och Konstfack. Dessutom har samarbeten med medicinstudenter från Karolinska Institutet inletts.

Stöttar lärare i deras arbete

Just detta att det är en plats för praktiskt och kreativt skapande där forskning och utbildning möts är vad som gör det intressant för andra skolor, både högskolor och andra skolor enligt Mark Smith.

– Skolorna vet att vi jobbar med dessa digitala färdigheter för 2000-talet och kan stötta lärarna i deras arbete. Vi ersätter dem inte. Men vi hjälper dem att tillhandahålla den kunskap som behövs, säger han och fortsätter:

– Vi kan skräddarsy för dem hur de kan lära ut det till sina studenter eller elever. Det är skönheten i det hela. ”Hur vill du lära ut det här? Hur vill du växa?” Allt det kan vi stötta här.”

När allt är som vanligt, när det inte är pandemi, kommer upp till 30–40 personer per dag, vid vissa peakar 60–70 stycken.

Och det är fler och fler i Järvaområdet som upptäcker Mentorspace, konstaterar Mark Smith.

– Skolorna här börjar inse att de nog behöver skapa en permanent relation till det här stället.”

Håkan Soold

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se