Internationella Teklafestivalen ger ringar på vattnet

Caroline Dahl från RISE och Stockholm Makerspace tillsammans med två av deltagarna.
Teklafestivalen i Indien hösten 2019. Caroline Dahl, technology innovator på forskningsinstiutet RISE och ordförande i Stockholm Makerspace. Här tillsammans med två deltagare på Tekla Workshop.
Publicerad 2020-01-31

För snart ett år sedan arrangerades Tekla, KTH:s teknikfestival för unga tjejer, utomlands för första gången – i Washington. Efter nedslag i Brasilien, Indien och New York går turnén nu vidare till nya destinationer.

"Yes, I learned something new today. I learned that I am the future." Det svarade en av tjejerna som deltog på  i Washington på internationella kvinnodagen förra året på frågan om hon lärt sig något nytt under dagen.

– Det var ingen som tidigare hade sagt till henne och de andra tjejerna att det är de som är framtiden. De kom från tuffa förhållanden, säger Sanna Cedergren, kommunikatör på KTH och projektledare för Teklafestivalen.

Washington var startskottet för Svenska Institutets (SI) internationella lansering av Tekla, KTH:s teknikfestival för unga tjejer. Sedan dess har festivalen arrangerats i Brasilien, Indien och New York. I år fortsätter turnén till Egypten, Sydafrika, Indonesien och Nigeria.

Tekla Workshop inspirerar

En av deltagarna experimenterar med lysdioder.
Teklafestivalen i Indien. På Tekla Workshop använder man bland annat lysdioder i skapandet.

Teklafestivalen engagerar och ger ringar på vattnet på olika sätt på de olika destinationerna, konstaterar Sanna Cedergren. I Indien, dit SI och KTH åkte i höstas tillsammans med Kungen och Drottningen, samarbetade festivalen med myndigheten NITI (National Institute of Transforming India). De har något som de kallar tinkering labs, små makerspaces, på 4000 skolor i hela landet. Det är inte så många tjejer som kommer dit och de vill gärna jobba mer med den målgruppen. Några av tjejernas lärare var med på festivalen och lärde sig om Teklas metod och pedagogik för hur man jobbar med tjejer i Teklas workshops, hur man inspirerar och skapar en trygg miljö där de kan utforska teknik på sina villkor.

En av deltagarna med lysdioder i håret som accessoar.
En av deltagarna på Teklafestivalen i Indien.

– Nu ska de här lärarna sprida kunskapen vidare inom sin organisation och arbeta aktivt för att få fler tjejer att besöka deras tinkering labs, säger Sanna Cedergren.

Två tjejgrupper i New York

I New York arrangerades Teklafestivalen i samband med ett annan av SI:s satsningar, Sweden Makes Music, ett showcase där man visar upp nya svenska popartister. Så där var festivalens fokus mer på musik och teknik och Popkollo  höll i workshopen.

Två tjejgrupper deltog. Den ena bestod av tjejer från Sydamerika som varit i USA i två år. För dem handlade det mycket om att få kreativt självförtroende och att bli mer bekväma med att syssla med teknik, berättar Sanna Cedergren. Den andra gruppen kom från en musikskola med fokus på klassisk musik. De tjejerna hade aldrig komponerat musik själva så för dem var workshopen där de fick producera musik med inspelningsprogram på dator något helt nytt.

– De var helt lyriska, deras lärare med, säger Sanna Cedergren.

Lärarna har nu fått gratislicenser till inspelningsprogrammet som de ska börja använda för att få in musikteknik i undervisningen så att tjejerna kan lära sig att producera musik.

– Så det tar sig många olika vägar, med det spinner alltid vidare på något sätt. Och det är ju det som är själva syftet med den här festivalen, säger Sanna Cedergren.

Teklafestivalen

Teklafestivalen arrangerades första gången 2015 på initiativ av artisten Robyn efter att hon fick KTH:s stora pris för sin gärning inom musiken. Festivalen välkomnar unga tjejer till en dag med workshops, föreläsare och inspirerande förebilder. Festivalens syfte är att förändra attityder och utmana fördomar om vad teknik är och kan användas till samt att få fler tjejer som söker sig till teknisk och naturvetenskaplig utbildning.

Den internationella lanseringen av Teklafestivalen inleddes i Washington i mars 2019 på initiativ av Svenska Institutet (SI). För SI och KTH är syftet med satsningen att skapa ett forum där unga tjejer kan prova teknik på sina egna villkor men även att samverka med aktörer på plats för att ytterligare sprida arbetssättet. Utöver workshops och inspirerande föreläsare och förebilder består internationella Teklafestivalen av ytterligare ett inslag, Tekla Dialogue. Ett forum för diskussion kring kvinnors underrepresentation inom teknikområdet, bristen på förebilder och hur tjejers och kvinnors roller och möjligheter kan stärkas inom det här området.

Håkan Soold