Jämställdhetskonferens på KTH

NYHET

Publicerad 2012-11-13

Den 14:e och 15:e november anordnas en nationell jämställdhetskonferens på KTH. Fokus ligger på jämställdhetsarbete i högskolevärlden och bland deltagarna i en paneldiskussion återfinns Investors VD Börje Ekholm, KTH:s rektor Peter Gudmundson och Ibrahim Baylan, Socialdemokraternas talesperson i utbildningsfrågor.

Högskoleverket (HSV) har tidigare haft ett ansvar att följa upp och stödja jämställdhetsarbetet i högskolorna, nu omorganiseras HSV och Verket för högskoleservice och det mesta av det ansvaret försvinner. Hur behöver ledarskapet och jämställdhetsarbetet förändras för att svara mot det ökade ansvar som läggs på högskolorna i och med en allt större autonomi?

Det är en fråga som kommer att debatteras och diskuteras i en paneldiskussion den 14:e november där följande personer ingår:

• Ibrahim Baylan, Socialdemokraternas talesperson i utbildningsfrågor/vice ordförande i Utbildningsutskottet
  • Peter Gudmundson, rektor på KTH
  • Börje Ekholm, VD på Investor tillika ordförande i KTHs universitetsstyrelse
  • Eva Åkesson, rektor på Uppsala universitet
  • Moira von Wright, rektor på Södertörns högskola

Moderator för diskussionen är Kerstin Alnebratt, föreståndare vid Nationella sekretariatet för genusforskning.

Vidare kommer ytterligare en spännande paneldiskussion att äga rum den 15:e november, då under ämnet "Jämställd och jämlik utbildning; hur gör vi nu?".I den deltar följande personer:

• Ingrid Svensson, lektor på Lunds Tekniska Högskola,
  • Donna Hanafi, tidigare ordförande för Malvina (Nätverk för kvinnliga teknologer på KTH)
  • Erik Arroy, på ordförande SFS
  • Crister Skoglund, lektor på Södertörns högskola
  • Susanna Wold, lektor på KTH

Här är Annika Lindé, enhetschef vid Uppsala universitet, moderator.

Konferensen inleds klockan 10:00 den 14 november, och avslutas klockan 16:00 den 15 november. Platsen är KTH:s campus vid Valhallavägen i Stockholm, och hörsal F2 på Lindstedtsvägen 26.

Hela konferensprogrammet finner du här: bit.ly/PT3Gwc

För mer information och för att anmäla dig (som journalist), kontakta Eva-Lotta Thomas på evatho@admin.kth.se.

Peter Larsson