Knappen som förenklar ditt mobilliv

Här är uppfinningen som styr din smartphone

NYHET

Publicerad 2014-03-10

Första dagen på nya jobbet och du har arbetat stenhårt alternativt första dagen på semestern och du ska hitta hem till hotellet. Endera är du utarbetad eller jetlaggad, eller rentav en kombination av dem båda. Då trycker du på Shortcut Labs knapp och smartphonen visar efter några sekunder snabbaste vägen hem eller till hotellet. Var du än befinner dig.

Om du vill kan du sätta knapparna på ratten. Eller kylskåpet, dörren, väggen, jackan... Foto: Johan Ståhlberg.

Shortcut Labs är ett företag som startats av en student från KTH och som uppfunnit bluetoothknappar som man kan fästa var man helst önskar sig. På jackan, på instrumentpanelen i bilen, på kylskåpet eller cykelns styre.

Så här ser knappen ut. Foto: Johan Ståhlberg.

– Vi har utvecklat små tryckknappar. Dessa knappar kommunicerar med din smartphone och apparna i den. Knapparna kan ligga i flera år utan att man trycker på dem, eller så kan man använda 200 gånger per dag, säger Joacim Westlund, grundare av Shortcut Labs.

Låter det flummigt? Det är det inte. Med ett liv som allt mer flyttar in i smartphonen - shoppinglistor, träningsappar, mejlen, tv:n och mycket annan underhållning, mötestiderna och så vidare - förenklar knappen helt klart åtkomsten till din vardag.

– Det finns hur många användningsområden som helst. Jag kan sätta knappen på jackan och med ett klick starta eller stänga av Runkeeper-appen. Är du själv hemma och tappat bort mobilen? Tryck på knappen och mobilen börjar ringa. Befinner du dig i en otrygg eller rentav hotfull situation, klicka på knappen och skicka ett SMS med dina gps-koordinater till människor som kan hjälpa dig. Är det dags att köra hem från jobbet kan knappen kopplas till den populära appen Wase som ger dig bästa resvägen hem för att undvika bilköer, säger Joacim Westlund.

Joacim Westlund. Foto: Peter Larsson

Han tillägger att han ser betydligt fler tänkbara användningsområden för företagets knappar.

– Motormännen har visat stort intresse för knappen. Det är kanske inte så konstigt med tanke på den nya lagändringen som gör att bilförare inte längre får hålla på med mobilen i fordonet när de kör, säger Joacim Westlund.

Knappen ska lanseras till sommaren och kommer att kosta runt 100 kronor styck.

Hjälp på vägen har Joacim Westlund och hans tre kollegor Amir Sharifat, Malin Arvidsson och Pranav Kosuri fått från så väl KTH Innovation som KTH:s studentinkubator Student Inc. Här handlar det om stöd inom bland annat affärsutveckling, finansiering och juridik. Som en del i kommersialiseringsprocessen har företaget också blivit antagna till USA-inkubatorn Highway1.

– Highway1 kommer att hjälpa oss med industrialiseringsprocessen för att nå ut snabbt till marknaden. Det är det de är kända för. Sin snabbhet. Under våren kommer vi att arbeta parallellt från San Fransisco och Stockholm, säger Joacim Westlund.

Han tillägger att han också fått ytterst viktig assistans från Stockholm stad.

Malin Arvidsson. Foto: Peter Larsson

– Allt började med att jag fick 50 000 kronor i form av Stockholm Stads innovationsstipendium för två år sedan. Utan denna start hade det varit svårt för att inte säga omöjligt att bygga upp det här bolaget och jobba vidare med vår idé, säger Joacim Westlund.

Knapparna har från start egentligen två funktioner. Den ena som nås med ett klick och den andra genom att man håller in knappen.

– Knapparna kan enkelt konfigureras till det kunden önskar att de ska göra. Knappen kommer också med ett öppet gränssnitt så att den som vill kan integrera knappen i sin app, säger Joacim Westlund.

Han lägger till att de kommer att köra en kickstartkampanj i april.

Amir Sharifat. Foto: Peter Larsson

– Man kommer att få knappen först, tillgång till API:et och så vidare om man är med och stödjer oss, säger Joacim Westlund.

Han har studerat civilingenjörsutbildningen Design och produktframtagning medan Amir Sharifat pluggar Industriell produktion vid KTH just nu. Malin Arvidsson läser Design och produktframtagning och Pranav Kosuri kommer närmast från Stockholms universitet.

Knappen fungerar både till Androidbaserade mobiler som Iphone och Ipad.

För mer information, kontakta Joacim Westlund på 070 - 93 09 106 / joacim@shortcutlabs.com / joacimwe (Skype), Malin Arvidsson på 070 - 263 72 49 eller Pranav Kosuri på 076 - 010 36 00.

Peter Larsson