KTH-avknoppning köps för halv miljard

Mammografi
Den övre bilden visar en mammografiundersökning genomförd med konventionell digital teknik. Strålningsdosen per bild är ca 1,5 mGy. Den nedre bildserien visar bilder av samma patient där bilderna är tagna med en fotoräknande detektor. Strålningsdosen per bild där är 0,6 mGy.
Publicerad 2011-06-27

Sectra Mamea, bildat av Mats Danielsson som är professor i fysik vid KTH, köps nu upp av Philips. Köpeskilling uppgår till över en halv miljard kronor, och affären offentliggörs idag.

Det var i Cern det hela började för 15 år sedan, då Mats Danielsson skrev sin avhandling i partikelfysik. Tekniken för upptäckten av toppkvarken gav många ringar på vattnet. Vissa forskare har gått vidare på spåret om mörk materia. Andra, som Mats Danielsson, ville använda tekniken för att göra medicinska bilder.

Det ena ledde till det andra och för 11 år sedan bildade Mats Danielsson Sectra Mamea, som i dag har ett hundratal anställda och vars namn finns på var tionde mammografiapparat som används vid svenska sjukhus.

Tekniken, som nu alltså köps av Philips, används bland annat till att upptäcka bröstcancer, som är den vanligaste dödsorsaken bland kvinnor mellan 35 och 55 år inom EU. I Sverige diagnostiseras 18 kvinnor med bröstcancer varje dag och 4 svenska kvinnor avlider i sjukdomen per dygn.

Tekniken innebär lägre stråldoser och bättre bilder än konkurrenternas utrustning, något som är mycket viktigt för de 700 000 svenskar som varje år kallas till mammografi.

Nästan samtliga av företagets underleverantörer är svenska. Det gör Sectra Mamea till ett skolexempel på hur grundforskning kan leda till produktutveckling och omsättas till företagsamhet, som i sin tur sätter snurr på svenskt näringsliv.

Cirka 110 medarbetare går över till Philips på tillträdesdagen, och Sectra Mamea omsatte senaste verksamhetsåret 127 miljoner kronor.

För mer information, kontakta Mats Danielsson på 08 - 55 37 81 81 eller md@mi.physics.kth.se.

Peter Larsson