Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida
Diagrammet visar KTH:s positiva utveckling de senaste åren. (Illustration: Per-Anders Östling)

KTH bland topp hundra i världen

RANKING

Publicerad 2015-09-15

KTH rankas som 92:a bästa lärosäte i världen i QS World University Rankings. Det är ett avancemang med 18 placeringar jämfört med förra året och första gången KTH når en topphundra-placering i någon av de fyra stora globala rankingarna.

– Att komma bland de hundra bästa är något som vi har arbetat medvetet för. Placeringen är ett kvitto på att KTH:s forskning och utbildning syns och uppmärksammas världen över. Det är självklart mycket glädjande, säger Peter Gudmundson, rektor på KTH.

Att QS infört ett nytt sätt att mäta citeringar per lärare och forskare mellan fem olika ämnesområden har givetvis hjälpt KTH på traven.

Peter Gudmundson, rektor på KTH.

De olika ämnesområden är Arts & Humanities, Engineering & Technology, Life Sciences & Medicine, Natural Sciences samt Social Sciences & Management.

– Här tas hänsyn till skillnader i citeringsfrekvens mellan de olika ämnesområdena, något som gynnat tekniska universitet avsevärt. Tack vare detta resultat liksom framgångarna i QS Rankings by Subject 2015 har KTH:s internationella konkurrensförmåga stärkts betydligt, säger Per-Anders Östling, KTH:s rankingexpert, som konstaterar att utvecklingen för KTH:s del gått mot högre placeringar.

– Ja, det blir goda spiraler där bättre rykte ger högre placeringar och vice versa.

KTH har också fått något bättre värden på den indikator som mäter rykte bland lärare och forskare, där lärosätet rankas som 167 i världen. KTH:s rykte bland internationella arbetsgivare har minskat något, men ligger fortsatt högt på en 81 placering.

Per-Anders Östling, KTH:s rankingexpert.

En mindre nedgång kan dock konstateras när det gäller andel internationella studenter och antal lärare/forskare per student. Effekterna av studieavgifterna syns tydligt i det inrapporterade underlaget (baserat på uppgifter från 2014). Andelen internationella studenter på KTH är internationellt sett fortfarande förhållandevis hög på drygt 13 procent.

Så här ser resultaten ut för respektive indikator:

Academic reputation, viktat 40 procent, (baserad på enkät med mer än 80 000 svar) fick KTH placering: 167/2015, 171/2014, 166/3013, 180/2012

Employers reputation, viktat tio procent, (baserad på enkät med mer än 40 000 svar) placering: 81/2015, 73/2014, 92/2013, 150/2012

Antal lärare/forskare per student, viktat 20 procent, placering: 196/2015, 160/2014, 167/2013, 168/2012

Antal citeringar per lärare/forskare, viktat 20 procent, (hämtat ur Scopus) placering: 101/2015, 226/2014, 270/2013, 294/2012

Andel internationella lärare/forskare, viktat fem procent, placering: 143/2015, 161/2014, 118/2013, 153/2012

Andel internationella studenter, viktat fem procent, placering: 315/2015, 229/2014, 136/2013, 64/2012

I QS Rankings by Faculty rankas KTH inom Engineering & Technology som 36:e bästa i världen och som 93 i Natural Sciences.

Text: Jill Klackenberg

Fakta: Ranking

De ledande internationella rankingarna syftar till att mäta excellens inom forskning, utbildning och samverkan. Rankingars betydelse har tilltagit under senare år och har bland annat stor inverkan på rekrytering av internationella studenter och forskare, alumnernas anställningsbarhet, möjligheter till samarbete med andra världsledande universitet och multinationella företag samt att hävda sig i den internationella konkurrensen om externa forskningsmedel liksom i satsningar på excellens.

I flera länder satsas stora resurser på att något av deras universitet skall återfinns bland de 500 högst rankade i världen. Totalt har 800 universitet deltagit i QS ranking.