KTH-coachning genererade pris

TÄVLING

Publicerad 2015-11-27

Det tanzaniska lag som coachades av KTH på uppdrag av Världsbanken vann den globala innovationstävlingen Nega Watt Challenge.
– Vi är duktiga på att locka fram egenskaper hos teamen och KTH har en bra metod för att arbeta med länder under utveckling, säger Ramon Wyss, KTH:s vicerektor för internationella frågor på KTH.

En av dem som var med och tränade det vinnande laget i Dar Es Salaam i våras var Serdar Temiz. Laget vann senare hela tävlingen när den avgjordes i Barcelona 17-19 november.

Serdar Temiz är doktorand inom Entreprenörskap och Innovation vid institutionen för Industriell ekonomi och organisation vid KTH och undervisar om just innovation och entreprenörskap. Det entreprenöriella innehållet i workshopen hade han tagit fram med kollegan Terence Brown, docent och lektor vid institutionen.

– Vi är väldigt glada att de vann. Utmaningarna är enorma och hungern efter kunskap inom just innovation och entreprenörskap mycket stor. Vi hjälpte laget, bland annat med att utveckla den affärsmässiga sidan för att transformera uppfinning till innovation, säger Serdar Temiz.

Ett av de tanzaniska lag som coachades av KTH-personal vann en global innovationstävling.

Utmaningarna handlade om förbättrad tillgång till vatten och energi.

– Det vinnande bidraget var en lösning där man betalar genom mobilen eller med mynt för vatten och kan se tillgång och förbrukning i en mätare, som drivs av solenergi. Tillgång till vatten i Tanzania innebär minst en kilometer till närmaste vattenkälla.

Enligt Serdar Temiz är Tanzanias infrastruktur kanske 50-100 år efter motsvarande struktur i Sverige:

– Gapet kan dock minska mycket snabbare med rätt approach säger han och tillägger:

– För KTH:s del var det också mycket lärorikt. Att få vara med och utveckla saker utan att ha förutsättningar som tillgång till el och internet till exempel som är en självklarhet för oss.

Kompetensen och viljan att lära och testa var också stimulerande för KTH-coacherna.

– Synen att saker går att lösa genomsyrade det mesta, säger Serdar Temiz.

Läs också Afrika - en kontinent av möjligheter

Text: Jill Klackenberg